Τώρα είναι 16:15 pm 28 03 2024

H ιστορία της Χιμάρας

Αυτής που ποτέ μέχρι σήμερα δεν μαθαμε στην δωρεάν δημοσια παιδεία της πατρίδας μας

H ιστορία της Χιμάρας

Δημοσίευσηαπό keravnios » 13:20 pm 21 05 2007

Για όσους βαριούνται να μάθουν, copy paste από http://www.ximara.tk



Χιμάρα-Ιστορική αναδρομή

Κ.Χατζηαντωνίου

H Χιμάρα και η περιοχή της βρίσκεται στους πρόποδες των Ακροκεραυνίων, στα βορειοδυτικά άκρα του εθνικού μας Χώρου. Τόπος άγονος που έγινε με τη δουλειά των κατοίκων του εύφορος, τόπος που συμμετέχει στην εθνική ύπαρξη του ελληνισμού από τα πρώτα ιστορικά χρόνια. Από τότε που η πελασγική ζωτικότητα και η κρητομυκηναϊκή κληρονομία θεμελίωναν το οικοδόμημα του ελληνικού πολιτισμού.

Ο χώρος της Χιμάρας είναι τόπος εγκατάστασης των Χαόνων, μιας πελασγικής φυλής που κατοίκησε σ’ όλη την Παραδριατική Ήπειρο απ’ τον Κάλαμο ως τον Αυλώνα, δίδοντας το όνομά της στην περιοχή (Χαονία). Σήμερα περιοχή Χιμάρας θεωρείται η Β.Δ. του Δελβίνου (με όριο τον ποταμό Καλεσιώτη) και Ν. του Αυλώνος (με όριο τα Ακροκεραύνια όρη) περιοχή και ειδικότερα επτά χωριών πού κράτησαν αδιάσπαστη την συνείδηση της ιστορικής ελληνικής συνέχειας: Χιμάρα, Δρυμάδες, Παλάσα (τα οποία παραμένουν ελληνόφωνα), Βούνο, Πήλιουρι, Κηπαρό και Κούδεσι.

Η ορθή γραφή της Χιμάρας, ως προερχόμενη από την θεότητα των καταιγίδων, του χειμώνα και των αστραπόβροντων Χίμαιρα είναι με γιώτα και ένα ρο, κι όχι με ει και δύο ρ (Χειμάρρα) καθώς δεν προέρχεται όπως νομιζόταν από τη θέση της μεταξύ δύο χειμάρρων. Στον χώρο της υπήρχε άλλωστε η αρχαία πόλη Χίμαιρα. Η αναφορά της ηπειρωτικής Χιμάρας βρίσκεται για πρώτη φορά στον Συρακούσιο ποιητή Θεοδωρίδα. Επιτύμβιο επίγραμμα της Ελλην. Ανθολογίας (7, 529) αναφέρει:

Η παληκαριά τον άντρα στον ουρανό και στον Άδη τον φέρνει.

Έτσι και τον γιο του Σώσανδρου, το Δωρόθεο, μες τη φωτιά το ρίχνει.

Γιατί, ζητώντας λεύτερηστην Φθία μέρα, καραβοτσακίστηκε ανάμεσα στους Σηκούς και στη Χιμάρα.

Ο Μ. Δένδιας εξηγεί πώς Σηκοί είναι το Sicum, σημερινό Σεμπενίκο της Δαλματίας. Χιμάρα δε η γνωστή. (Απουλία και Χιμάρα, Αθήνα, 38, 1927).

Η Χιμάρα, μια επαρχία της Χαονίας, πολύ νωρίς παρουσίασε τα εθνικά δημοκρατικά χαρακτηριστικά του λαού μας. Γράφει ο Θουκυδίδης πώς οι Χάονες, λαός αβασίλευτος, εκυβερνώντο από δύο άρχοντες που εκλέγονταν κάθε χρόνο και προήρχοντο από το αρχαίο βασιλικό γένος του οποίου τα προνόμια είχαν περιοριστεί στην ηγεσία της φυλής αλλά με αιρετούς αντιπροσώπους (Θουκ. Β 68-91 και Β 80,5).

Κατά τον Μεσσηνιακό Πόλεμο, τον 7ο αι., σημειώνεται μετακίνηση Σπαρτιατών προς τα Ακροκεραύνια, γεγονός που ίσως εξηγεί αρκετές ομοιότητες των δύο τόπων αλλά και μια παράδοση κοινής καταγωγής. Οι Χάονες λαμβάνουν μέρος στον Πελοποννησιακό Πόλεμο υπό τους άρχοντές τους Φώτιο και Νικάνορα κατά των Ακαρνάνων, καθώς όλη η Ήπειρος πλην της Αμβρακίας είχε ταχθεί στο πλευρό των Λακεδαιμονίων. Η αποτυχία όμως αυτής της εκστρατείας ήταν η αρχή της παρακμής των Χαόνων (Στράβων, Γεωγραφικά 323).

Ένα άλλο φύλο, στην περιοχή του σημερινού νομού Ιωαννίνων, οι Μολοσσοί αναλαμβάνουν τον πρώτο ρόλο στα πολιτικά πράγματα της Ηπείρου. Στις μέρες του βασιλιά Νεοπτόλεμου δημιουργείται ομοσπονδία ηπειρωτικών φύλων πού στα χρόνια του Φιλίππου Β΄ ενσωματώνεται στο βασίλειο των Μακεδόνων. Στη νέα ηπειρωτική Ομοσπονδία πού συγκροτήθηκε μετά το θάνατο του Πύρρου, ένας από τους 3 στρατηγούς ορίστηκε να είναι Χάων. Η Ήπειρος, υφιστάμενη τρομερές καταστροφές και δηώσεις από τον Αιμίλιο Παύλο, θα υποκύψει στους Ρωμαίους και στα πρώτα βυζαντινά χρόνια, όταν ο ελληνισμός ανασυγκροτείται, γνωρίζει νέες βαρβαρικές επιδρομές από Γότθους, Ούννους, Οστρογότθους.

Ο Ιουστινιανός θα ανακαινίσει και θα ισχυροποιήσει το φρούριο της Χιμάρας που αναφέρει ο Πλίνιος (Ηist. Natur. 1,4) ήδη από τα ρωμαϊκά χρόνια: “Ιη Ερiri ora castellum in Acrocerauniis Chimera”. Το φρούριο (που υπήρξε ορμητήριο για επιθέσεις κατά των βαρβάρων της Δύσεως) αναφέρεται ως Χίμαιρα από τον Προκόπιο (περί Κτισμάτων Δ4), Χιμάρα από την Άννα Κομνηνή (Αλεξιάς Β΄,σελ.168,169) και Χείμαρρο (με ει) από τον Ιωάννη Καντακουζηνό (Ιστοριών Α΄ 509).

Η Χιμάρα γνωρίζει καταστροφή από επιδρομές Σαρακηνών (877) και Βουλγάρων (1034), από Σταυροφόρους και Σέρβους του Στέφανου Κράλλη που την υποτάσσουν το 1346 και τελικά από Αλβανούς και Τούρκους.

Το 1403 ο Κάρολος, βασιλεύς της Νεαπόλεως, αποβιβάζεται στα παράλια της Χιμάρας και απωθεί τους Αλβανούς προς Βορράν. Οι Χιμαριώτες υπό τον άρχοντα και φίλο του μεγάλου Ηγέτη Γεωργίου Καστριώτη- Σκεντέρ-μπεη, Γεώργιο Στρέσιο, συμμετέχουν στην απέλπιδα προσπάθεια να ανακοπεί η οθωμανική πανώλις. Μετά την πτώση της Κρούγιας και τον θάνατο του Σκεντέρμπεη, μόνο η Χιμάρα σ’ όλη την Ήπειρο μένει ανυπόταχτη. Το 1463 την βρίσκει αυτοδιοίκητη και υπό προστασία των Ενετών.

Καθ’ όλη την Τουρκοκρατία, η Χιμάρα υπήρξε για τη Β. Ήπειρο ό,τι υπήρξε το Σούλι για τη Νότια. Δυστυχώς η παλικαριά των Χιμαριωτών δεν έγινε τόσο γνωστή. Κι ας κράτησε ψηλά το λάβαρο της λευτεριάς για 5 αιώνες. Γιατί εκεί πάνω ο Τούρκος δεν ησύχασε στιγμή. Θα δούμε, πώς τα κινήματα ήταν αδιάκοπα και η ανεξάρτητη Χιμάρα τσάκισε επανειλημμένα τον Αγαρηνό όποτε αποκοτούσε να ζυγώσει τ’ άπαρτα κορφοβούνια της. Όλοι οι ανυπόταχτοι-ακρίτες, καπετάνιοι, κλέφτες, κουρσάροι, λιάμπηδες βουνήσιοι- εδώ κατέφευγαν. Πολλοί βέβαια μετανάστευσαν τότε, κυρίως προς Επτάνησα και Ιταλία. Οι περισσότεροι γιατί λόγω του πολεμικού των χαρακτήρας ήταν περιζήτητοι μισθοφόροι, ιδίως με τα κατορθώματά τους στους συνεχείς Τουρκοβενετικούς πολέμους του ΙΕ’ και ΙΣΤ’ αιώνος.

Ας αφουγκραστούμε όμως τους εξαίσιους ήχους των πολεμικών αγώνων των Χιμαριωτών. Το 1473, με ηγέτη τον περίφημο Βλάση και βενετική υποστήριξη, Χιμαριώτες κυριεύουν το φρούριο του Σοποτού (σημ. Μπόρσι) και η Επανάσταση απλώνεται από τον Αυλώνα ως τη Σαγιάδα. Δυστυχώς προδίδονται από τους Βενετούς που συνάπτουν ιδιαίτερη συνθήκη ειρήνης με τους Τούρκους. Κι ενώ το 1478 πέφτει η Κρούγια και το 1479 η Σκόδρα, οι Χιμαριώτες ξεσηκώνονται πάλι τον Αύγουστο του 1481 υπό τον μεγάλο Επαναστάτη Κορκόδειλο Κλαδά και τον γιο του Σκεντέρμπεη, τον Ιωάννη Καστριώτη, πού ορίζεται και διοικητής στην ελεύθερη Χιμάρα. Ο διοικητής -εν ονόματι του βασιλέως της Νεαπόλεως- θα επιβάλει μάλιστα και φόρο υποτέλειας στον Τούρκο διοικητή του Αυλώνος.

Η Χιμάρα θα γνωρίσει 10 χρόνια ελευθερίας πριν υποταχθεί, αβοήθητη απ’ τους Λατίνους, στο τουρκικό ασκέρι πού οδηγούσε ο ίδιος ο σουλτάνος Βαγιαζήτ στα 1492.

Πολλά μεσόγεια χωριά άρχισαν να τουρκεύουν. Ο πειρασμός ήταν μεγάλος. Στην Ιστορία υπάρχουν οι πολεμιστές, υπάρχουν και οι άλλοι... Ένας εξωμότης απ’ την Παλάσα, ο Λιάζ Πασάς, πασάς του Αυλώνα, με τη σύμφωνη γνώμη του σουλτάνου Σελήμ άρχισε στα 1518 να πιέζει για γενικό εξισλαμισμό. Η Πύλη έστειλε μάλιστα μεγάλη ναυτική δύναμη υπό τον Σινάν Πασά. Μετά από μακρές διαπραγματεύσεις, οι αντιπρόσωποι της Χιμάρας δέχθηκαν την υποταγή με όρους. Κι οι όροι αυτοί ήσαν τα προνόμια πού για αιώνες ίσχυσαν στην “Αυτόνομη Συμπολιτεία των Κεραυνίων”. Τριάντα τρία χωριά τότε της Χιμάρας με ελληνική συνείδηση απέκτησαν :

Απαλλαγή από το χαράτσι (κεφαλικό φόρο), απαλλαγή από τη στρατολογία, τη δεκάτη, από κάθε φόρο και εισφορά πλην της αναγνώρισης της σουλτανικής κυριαρχίας. Επίσης δικαίωμα ελεύθερης οπλοφορίας σ’ όλη την περιοχή της Ηπείρου, αυτοδιοίκηση και οικειοποίηση επίπλων όσων καραβιών ναυαγούσαν στις ακτές τους. Λαϊκή δικαιοσύνη τέλος, απενέμετο από τους προεστούς.

Τα προνόμια αυτά διαφύλαξαν και ενίσχυσαν το ανυπόταχτο πνεύμα και την στρατιωτική ικανότητα πού σήμερα όλοι θαυμάζουμε. Οι Χιμαριώτες έγιναν ο φόβος για τους φημισμένους για την απανθρωπιά τους τουρκαλβανούς. Περνώντας απ’ το Παλέρμο, λίγα χρόνια αργότερα, ο σουλτάνος Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής ανανέωσε αυτά τα προνόμια. Μα η λευτεριά είναι για τους Έλληνες το μέγα αγαθό, δεν χωρούν περιορισμοί. Δεν είναι ποσότητα για να υπάρχει λίγη ή περισσότερη. Είναι ποιότητα. Δεν είναι η ελευθερία ιδιότητα του Όντος. Είναι συστατικό στοιχείο του Είναι. Έτσι οι Χιμαριώτες που δεν γνωρίζουν ιδεολογικά, όπως εμείς, η γενιά των ακάπνων, αυτή την αλήθεια, αλλά βιωματικά, δεν αργούν να σηκωθούν και πάλι με αφορμή τους Τουρκοβενετικούς πολέμους πού προκαλούσαν καταστροφές στη Χιμάρα και από τους δύο εμπολέμους.

Πρώτη ξεσηκώνεται η Χιμάρα όταν ισπανικές δυνάμεις του βασιλείου της Νεαπόλεως και Γενουάτες εκστρατεύουν το 1532 στην Πελοπόννησο. Οι Χιμαριώτες, με υποτυπώδη οπλισμό (τόξα, σπαθιά, πέτρες) και χωρίς τρόφιμα, αποσύρονται στα ορεινά κρησφύγετα και στήνουν ενέδρες. Οι επιδρομές τους φτάνουν ως το σουλτανικό στρατόπεδο, στις εκβολές του Αώου. Σε μία απ’ αυτές ο ήρωας Δαμιανός προσπαθεί να πυρπολήσει τη σκηνή του σουλτάνου. Πέφτει στα χέρια του αρνησίθρησκου Αγιάζ και γνωρίζει φριχτό θάνατο. Συμβάλλουν οι Χιμαριώτες στην κυριαρχία των χριστιανικών στόλων στο Ιόνιο πριν υποκύψουν τελικά, διασφαλίζοντας τα προνόμια του 1518. Το 1564, νέα επανάσταση ξεσπά με αφορμή την απαίτηση των Τούρκων να επιβληθεί κεφαλικός φόρος και παιδομάζωμα στην Χιμάρα. Οι Χιμαριώτες καταφεύγουν στα βουνά και επιδίδονται σε ανταρτοπόλεμο προξενώντας μεγάλες καταστροφές στις δυνάμεις του Πιαλή Πασά. Στην περίφημη ναυμαχία της Ναυπάκτου (1571) οι Χιμαριώτες προσέφεραν μεγάλες υπηρεσίες στους Χριστιανούς συμμάχους και ενθουσιάζονται με τα μηνύματα από Ευρωπαίους ηγεμόνες που τους λεν να ετοιμασθούν για πόλεμο γιατί φθάνει η μεγάλη αρμάδα.

Τουρκικές δυνάμεις όμως κατακλύζουν την Ήπειρο ενώ οι Χιμαριώτες έρχονται σε επαφή με τους Βενετσιάνους της Κέρκυρας, που δέχονται να σεβαστούν αυτονομία, ορθοδοξία, ήθη και έθιμά τους όταν διωχθούν οι Τούρκοι. Έτσι, το καλοκαίρι του 1570 αντιλαλούν απ’ τα χιμαριώτικα καριοφίλια οι ράχες της Ηπείρου. Ηγέτης ο Προγόνης Σνάτης πού καταλαμβάνει το φρούριο του Σοποτού. Στη Νίβιτσα όμως η πολιορκία χρονίζει, και πέφτει μόλις την Άνοιξη του 1571. Οι Χιμαριώτες επιβάλλουν παραδειγματική τιμωρία στους τυράννους. Υπό τον Εμμανουήλ Μόρμορη οι επαναστάτες ελευθερώνουν Δέλβινο, Αργυρόκαστρο, Δρόπολη αλλά οι Βενετοί, αφού εξασφάλισαν αυτά πού ήθελαν, συνήψαν μονομερή συνθήκη με τους Τούρκους και τους παρέδιδαν το φρούριο του Σοποτού. Οι Βορειοηπειρώτες δεν κάμπτονται. Έρχονται σ’ επαφή με τον Φίλιππο Β΄ της Ισπανίας και τον νικητή της Ναυπάκτου, τον περίφημο Δον Ζουάν τον Αυστριακό, και το 1576 αντηχούν και πάλι τα πεδία των τίμιων μαχών. Οι Χιμαριώτες υπό τον Κερκυραίο Πέτρο Λάνζα (διοικητή της Πάργας) χτυπούν το φρούριο του Σοποτού. Ακολουθούν ναυτικές επιχειρήσεις με τον καπετάν Οκταβιανό. Το 1581 νέα εξέγερση στην οποία κωφεύει παρά τις συγκινητικές εκκλήσεις ο Πάπας Γρηγόριος 13ος.

Μόνοι τους μάχονται για 10 χρόνια(!) ωςτο 1590 οπότε μια φοβερή επιδημίαλοιμού και η διακοπή του ανεφοδιασμού από την βενετοκρατούμενη Κέρκυρα ανάγκασαν τους γενναίους να καταθέσουν τα όπλα.

Ο αγώνας των Χιμαριωτών αποκτά μυθικές διαστάσεις σ’ όλη την ελληνική χερσόνησο, καθώς όχι μόνο πολεμούσαν για τον τόπο τους αλλά έστελναν και ενισχύσεις στους Ενετούς.

Τα χρόνια αυτά ένας ακόμη θανάσιμος κίνδυνος εμφανίζεται. Το ειδεχθές πρόσωπο του δυτικού ιμπεριαλισμού πίσω από το φιλάνθρωπο προσωπείο του παπικού ψευδοχριστιανισμοϋ. Οι αρματωμένοι Χιμαριώτες δεν είχαν μόνο να αντιπαλέψουν τον καταχτητή. Είχαν και τη δράση των λατίνων μισιονάριων πού σαν ύαινες πάσχιζαν στις χώρες πού πατούσε ο Τούρκος να αποσπάσουν ψυχές από την Εκκλησία μας, να τις μαντρώσουν στο επονείδιστο εμπορείο του Παπισμού. Οι Πάπες είχαν σαφή και σοφή πολιτική διεισδύσεως.

Το 1577, οι αντιπρόσωποι της Χιμάρας Νικόλας Γκίκας και Γεώργιος Γκάτας ζητούν στη Ρώμη βοήθεια απ’ την Αγία Έδρα. Αντί για βοήθεια ο Πάπας τους έστειλε έναν μισιονάριο-προπαγανδιστή, τον Λορένζο Καλλατίνο. Την ίδια εποχή, το 1581 συγκεκριμένα, με νέα επιστολή οι Χιμαριώτες ζητούν και πάλι έμπρακτη βοήθεια για επανάσταση. Στο ιστορικό αυτό έγγραφο υπέγραφαν και πολλά από τα χωριά πού αργότερα τούρκεψαν. Οι Χιμαριώτες υπόσχονται ακόμη και πλήρη υποταγή τους στην καθολική Εκκλησία, μα ο Γρηγόριος (που κάποιοι μας τον παρουσίασαν και φιλέλληνα) κωφεύει. Στην απάντησή του (22-12-1582) εύχεται για την σωτηρία των Χιμαριωτών...”Εμείς θα σας ενθυμούμεθα στις προσευχές μας”, γράφει…

Στα 1627 φθάνει στην Χιμάρα ένας Κύπριος διανοούμενος πού είχε απαρνηθεί την Ορθοδοξία στο κακόφημο Κολέγιο του Άγιου Αθανασίου. Ο Νεόφυτος Ροδινός που πασχίζει είκοσι χρόνια και δηλητηριάζει τη Χιμάρα με το δηλητήριο της Φραγκιάς, του Καθολικισμού. Ιδρύει σχολεία στο Βούνο, στη Χιμάρα, στη Νίβιτσα και θα είχε προκαλέσει δεινό πλήγμα στον εθνισμό και στην πίστη μας αν εκείνα τα χρόνια δεν βρισκόταν στον Πατριαρχικό θρόνο της πρωτευούσης μας, της Κωνσταντινουπόλεως, ένας μέγας Άνδρας, ο ηπειρωτικής (για ορισμένους) καταγωγής Κύριλλος Λούκαρης.

Επίσκοπος Χιμάρας είναι ο Σεραφείμ και μητροπολίτης Ιωαννίνων ο Καλλίνικος. Με τη συμπαράσταση του Πατριαρχείου αντιμετωπίζουν την προπαγάνδα. Οι Παπικοί απέτυχαν, αν και ποτέ δεν παραδέχθηκαν την ήττα τους, ενώ η παπική προπαγάνδα συνεχίστηκε ως τα μέσα του 18ου αιώνα, οπότε ο προσανατολισμός των Χιμαριωτών προς τη Ρωσία την κατέπνιξε απολύτως.

Ρωσικά έγγραφα αποδεικνύουν αυτή τη στροφή. Παράδειγμα επιστολή προς την Τσαρίνα Ελισάβετ με ημερομηνία 4-10-1759: Οι Χιμαριώτες υπόσχονται να συμπολεμήσουν με τη Ρωσία κατά των Τούρκων.

Σε άλλο έγγραφο (14-10-1759) οι τρεις καπετάνιοι της Χιμάρας, Γκίκας Σπύρος, ΓκίκαςΒρετός, ΚωνσταντίνοςΑθανάσης, δηλώνουν υποταγή και βεβαιώνουν πώς μπορούν να συγκροτήσουν 1 ή 2 συντάγματα. Έγγραφο του Νοεμβρίου 1759 ζητεί (με υπογραφές προκρίτων και καπεταναίων) να δεχθεί η Αυτοκράτειρα ως αντιπροσώπους της Χιμάρας τους αρχιμανδρίτη Άνθιμο Βασιλικό και καπετάνιο Πάνο Σπύρο Μπιτσίλη. Οι αντιπρόσωποι πήγαν και παρέδωσαν υπόμνημα στο οποίο αναφέρονται όλοι οι αντιτουρκικοί αγώνες των Χιμαριωτών από το 1507 ως το 1716, είναι δε ιδιαιτέρας ιστορικής αξίας διότι αναφέρεται σε ελληνικά χωριά που αργότερα τούρκεψαν.

Το 1767 ξεσπά νέα επανάσταση πού καταπνίγεται δυο χρόνια αργότερα από τον Σιλιχτάρ Πασά. Τα χρόνια πού ακολουθούν σημαδεύονται από την εθναποστολική δράση του Κοσμά του Αιτωλού που προσέφερε ανυπολόγιστες υπηρεσίες στην μορφωτική αναγέννηση των χωριών της Χιμάρας. Χαρακτηριστικό έμεινε το γεγονός της προτροπής του πατροΚοσμά να χτισθούν σχολειά ακόμη κι αν πρέπει να γκρεμιστούν εκκλησιές. Τότε έμειναν και οι Άγιοι Πάντες μοναδικός ναός της Χιμάρας ενώ ο λαός με πίστη άκουγε τα κηρύγματα για το “ποθούμενον” που πλησιάζει\

Η Χιμάρα δοκιμάστηκε από την τρομερή αγριότητα των τουρκαλβανών του Αλή Πασά. Στον ρωσοτουρκικό πόλεμο του 1806 συμμετέχουν πολλοί Χιμαριώτες και το1808 Χιμαριώτες βοηθούν τον στρατηγό της Ναπολεόντειας Γαλλίας Μπερτιέ στα Επτάνησα, παρά τη λυσσαλέα αντίδραση των προσκυνημένων στην Πύλη τουρκορωμηών.

Στην Μεγάλη Ελληνική Επανάστασητου 1821 οι Χιμαριώτες δίνουν πάλι το παρών. Με τον Αθανάσιο Χειμαριώτη στο πλευρό του Υψηλάντη, στις παραδουνάβιες ηγεμονίες, και με τον Σπύρο Σπυρομήλιο στο Βάλτο, στο Μεσολόγγι, στο Φάληρο. Περίφημοι αγωνιστές της επανάστασης αναδείχθηκαν οι Γκιόκας, Δημητρίου, Χαρίσης, Νέστος, Ζάχος, Δήμας, Γκιάκας, Γκορέτσης, Δούκας.

Στο νέο ελληνικό κράτος και στον αγώνα κατά της βαυαρικής απολυταρχίας και ξενοκρατίας ο Σπυρομήλιος είναι παρών. Διοικητής της Σχολής Ευελπίδων το 1843, ηγείται, μαζί με τον Καλλέργη και τον Μακρυγιάννη, της ιστορικής Επανάστασης πού επέβαλε την συνταγματική οργάνωση του κράτους.

Το 1847 ξεσπά ή Επανάσταση των Αρβανιτών του Γιάννη Αλεξίου (γνωστού και ως Γκιουλέκα) που ήταν σε επαφή με το πρωθυπουργό Ιωάννη Κωλέττη για ένωση ολόκληρης της Αλβανίας (με ένα καθεστώς αυτονομίας) με την Ελλάδα.

Σε κάθε κρίση του Ανατολικού Ζητήματος παίρνει φωτιά η Χιμάρα, μαυρίζουν τ’ Ακροκεραύνια, σηκώνονται και ανεμίζουν στ’ αγέρι της Αδριατικής οι γαλανές σημαίες: 1854, 1866, 1878, 1897. Πόσο ακόμη ραγιάδες; ρωτούν οι ατρόμητοι Χιμαριώτες πριν βγάλουν από τον ύπνο, εκείνα τα όργανα πού φέρνουν, μονάχα αυτά, τη λευτεριά. Είναι αξιοσημείωτο ότι το 1878 ο απεσταλμένος του Άγγλου υπουργού εξωτερικών Σώλσμπερυ, ο Λόνγκσγουερθ δίδει σε υπόμνημά του πληθυσμό 25.000 Χριστιανών για τον κάζα Χιμάρας που ανήκε στο σαντζάκι Αργυροκάστρου. Για τα 13 χωριά της Χιμάρας, απογραφή του 1908 (τουρκική) δίδει 7.218 Έλληνες (Χριστιανούς) επί συνόλου 11.968 κατοίκων, ποσοστό δηλαδή περίπου 60%. Τόσο είναι το ποσοστό πού δίδει περίπου και η απογραφή της Αυτονόμου Ηπείρου το 1914: 6.188 Έλληνες επί συνόλου 10.648 κατοίκων ενώ η ελληνική απογραφή του 1913, με διαφορετικά όρια, δίνει 6.188 Έλληνες επί συνόλου 7.868 κατοίκων, δηλ. ποσοστό 80%. Από το 1927, η Αλβανία (με στατιστική) δέχεται στη Β. Ήπειρο 105 χωριά, μόνο, ως ελληνικά, τα απολύτως ελληνόφωνα. Μεταξύ αυτών μόνο 3 της Χιμάρας: Δρυμάδες (1817 κατ.), Παλάσσα (682 κατ.), Χιμάρα (1786 κατ.). Σύνολο 4.285 κατ. “Σύνολο” Βορειοηπειρωτών για τους Αλβανούς : 38.858. Με την ίδια στατιστική, η Αλβανία είχε 828.593 κατοίκους.

Λίγα χρόνια πριν, το υπόμνημα της 3ης Ιουλίου 1913 προς την Πρεσβευτική Διάσκεψη του Λονδίνου είχαν υπογράψει οι πρόκριτοι 13 χωριών: Χιμάρα, Παλάσα, Δρυμάδες, Βουνό, Πήλιουρι, Κούδεσι, Κηπαρό, Λιάτες, Πικέρνι, Λούκοβο, Άγ. Βασίλειος, Χουτέτσοβο, Νίβιτσα.

Για τα σχολεία, ο Amadori Virgili (“La questione Rumeliota”, 1906) δίνει:

Σχολεία Δάσκαλοι Μαθητές

9 το 1900 14 428

13 το 1902 21 965

και (περιέργως) ο ίδιος,

3 το 1906 14 507

Κατά το υπόμνημα της Αυτονόμου Κυβερνήσεως έχουμε 13 σχολεία (8 αρρένων - 5 θηλέων) με 965 μαθητές (645+320). Να σημειωθεί ότι στο τέλος της Τουρκοκρατίας (περί το 1800) υπήρχαν κατά τον Φ. Οικονόμου 21 σχολεία (“Τα σχολεία της Β. Ηπείρου”, σελ. 97).

Με την σωτήρια Επανάσταση στο Γουδί (1909) αχνοφέγγει η Λευτεριά για τους αλύτρωτους. Το 1910, όταν Νεότουρκοι αποβιβάζονται στη Χιμάρα για να καταργήσουν οριστικά τα προνόμια, δύο ελληνικά αντιτορπιλικά (Ασπίς, Σφενδόνη) στα ανοιχτά, αποτρέπουν τους Τούρκους από κάθε πρόκληση. Ήταν φανερό πώς κάτι είχε αλλάξει. Με τη Βαλκανική Συμμαχία η Ελλάδα ξεκινά τον Οκτώβριο του 1912 τον ιερό αγώνα και στις 5 Νοεμβρίου ο Σπυρομήλιος, ο θρυλικός καπετάν Μπούας του Μακεδονικού Αγώνα, απελευθερώνει την Χιμάρα μέσα σ’ ένα παραλήρημα χαράς.

Κι όταν ο αμοραλισμός του διεθνούς ιμπεριαλισμού αποσπά την ελληνικότατη Πατρίδα από το ελληνικό κρατικό συγκρότημα, είναι πρώτη η Χιμάρα πού σηκώνει στις 9 Φεβρουαρίου 1914 την ένδοξη και τιμημένη σημαία της Αυτονομίας.

Μετά τις μάχες στο Πήλιουρι, στην Παλάσα, στο Τσόραϊ και στο Μπόρσι, στο Βούνο οι Χιμαριώτες κράτησαν λεύτερη την πατρίδα τους, περήφανη τη γενιά τους, εκείνη την ανεπανάληπτη άνοιξη του ’14 που έμελλε να μείνει ιστορικά αδικαίωτη αλλά ηθικά φωτεινός οδοδείκτης και πυξίδα πορείας στα δύσκολα χρόνια πού ακολούθησαν. Με το ξέσπασμα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, χάος και αναταραχή επικρατούν στην Αλβανία. Η Ελλάδα παίρνει από τις δυνάμεις της Αντάντ εντολή ανακαταλήψεως της Βορείου Ηπείρου αλλά, κατά τις θλιβερές ημέρες του Εθνικού Διχασμού, όταν οι Βούλγαροι καταλαμβάνουν αμαχητί την Ανατολική Μακεδονία, οι Ιταλοί προελαύνουν και καταλαμβάνουν την δύσμοιρη χώρα.

Ρακί, λουλούδια και δάκρυα όρισαν τη νέα αποχώρηση του ελληνικού στρατού. Η πρώτη Ιταλοκρατία σημαδεύθηκε από μαζικές εκτοπίσεις στην Ιταλία. Όταν το 1919 οι Ιταλοί χτυπήθηκαν από Αλβανούς στον Αυλώνα, τότε θα ζητήσουν την προστασία των Χιμαριωτών, μια προστασία πού, γενναιόφρονα, τους παρεσχέθη. Η νίκη της Αντάντ και η συμφωνία Τιτόνι-Βενιζέλου δημιουργούν νέες ελπίδες ενώ η Χιμάρα με τον αρχηγό της Νίκο Σπυρομήλιο σηκώνει τη σημαία της Ανεξαρτησίας. Μια ανεξαρτησία που δεν κράτησε...

Με την πολιτική μεταβολή του 1920 οι Ιταλοί μεθοδεύουν την οριστική προσκύρωση της Β. Ηπείρου στην Αλβανία. Οι Χιμαριώτες πιέζονται να δηλώσουν υποταγή και δέχονται αλβανική επίθεση. Η Ελλάδα αποστέλλει το αντιτορπιλικό ΑΕΤΟΣ προς ενίσχυση των αγωνιζομένων με εκπροσώπους τηςτον Γιαννάκη Σπύρου και τον Ν. Σπυρομήλιο. Οι Αλβανοί συνεχίζουν την προσπάθεια κατάργησης των προνομίων. Οι πρόκριτοι εκτοπίζονται ενώ σε αιματηρά επεισόδια διακρίνονται για τον ηρωισμό τους οι γυναίκες της Χιμάρας.

Το 1932, όταν ο Ζώγου προσπαθεί πάλι να καταργήσει τα προνόμια, εξαπολύεται νέος διωγμός των ανυπόταχτων Χιμαριωτών. Η Χιμάρα συμμετέχει στον σχολικό αγώνα του 1934-35 και πέτυχε την επαναλειτουργία ελληνικών σχολείων πολύ πιο δύσκολα απ’ ό,τι στην υπόλοιπη Β. Ήπειρο, μόλις το 1937-38.

Η αντίστροφη όμως μέτρηση προς την συγκλονιστική δεκαετία του 1940 είχε αρχίσει. Τον Απρίλη του 1939, η Φασιστική Ιταλία καταλαμβάνει την Αλβανία και αρχίζει τις συστηματικές διώξεις των Ελλήνων. Πλήθος Χιμαριωτών πατριωτών εκτοπίζονται στην Βιντσέντζα της Ιταλίας. Η μεγάλη στιγμή πλησιάζει. Οι Ιταλοί αποτολμούν την 28η Οκτωβρίου να πλήξουν τις ελληνικές μεθοριακές δυνάμεις. Δυο εβδομάδες αργότερα άρχιζε η ελληνική αντεπίθεση και η τρίτη απελευθέρωση της Βορείου Ηπείρου.

Στις 22 Δεκεμβρίου, η 3η Μεραρχία Πεζικού έμπαινε στην Χιμάρα και από τους Αγίους Πάντες άρχιζε η μεγάλη γιορτή της λευτεριάς. Οι σημαίες ξεδιπλώθηκαν ξανά στον παγωμένο αγέρα και εκείνα τα Χριστούγεννα έμειναν αλησμόνητα, πληγή αγαπημένη, θύμηση πικρή μα και λυτρωτική. Τα πρόσωπα τα φώτιζε η Νίκη. Τα ίδια εκείνα πρόσωπα που λίγους μήνες μετά, όταν η άνανδρη επίθεση των Ούννων, των νέων Γότθων του Βορρά, υποχρέωνε σε υποχώρηση τους Νικημένους Νικητές, δακρυσμένα ψιθύριζαν:

- Να μας ξανάρθετε, να μας ξανάρθετε.

Με τη νέα κατοχή οι Χιμαριώτες ούτε τότε συμβιβάστηκαν. Όπως σ’ όλη την Ελλάδα, έγραψαν λαμπρές σελίδες Εθνικής Αντίστασης. Με πρωτοπόρους τους αγωνιστές του Μετώπου Απελευθέρωσης Βορείου Ηπείρου, του θρυλικού ΜΑΒΗ πού ίδρυσε μαζί με τους Βασίλη Σαχίνη, Ηλία Κώνστα, Γιώργο Τάσο και Σπύρο Ντάσιο, ο Χιμαριώτης εισαγγελέας Αναστάσιος Κοκκαβέσης. Οι ιερές μορφές τους, από τα Νησιά των Μακάρων, φωτίζουν, ορίζουν και καθοδηγούν τους αγώνες κάθε πατριώτη.

Σε μια ιστορική συνέλευση των χωριών της η Χιμάρα κηρύσσεται Αυτόνομη με 6μελή Κυβέρνηση. Η ένοπλη δύναμή της κατέστησε τη Χιμάρα αληθινή Ελεύθερη Ορεινή Ελλάδα του Βορρά, με ηγέτες το Γιώργη Μπολάνο, το Μήλιο Μερκούρη και το Γεράσιμο Ντούνη.

Λυσσούν οι ναζί κατακτητές κι οι συνεργάτες τους Μπαλίστες. Λυσσούν οι κομμουνιστές της αλβανικής Παρτία. Κι αρχίζουν την άνανδρη δράση τους. Στις 17 Νοέμβρη του ’43, δολοφονείται ο αρχηγός Βασίλης Σαχίνης, στις 3 Δεκέμβρη ο ηγέτης της Χιμάρας Γιώργης Μπολάνος. Κι ακολουθούν μάρτυρες της Αντίστασης, ο Στέφος Γκικόπουλος, ο Κόλιας Κιτσούλης, ο Μίλιος Σπυρομήλιος και τόσοι άλλοι. Φθάνει η πολυπόθητη στιγμή της Νίκης. Μα τότε θα αποδειχθεί η ανεπάρκεια -όλων δυστυχώς- των ελλαδικών οργανώσεων και κυρίως η επαίσχυντη ανηθικότητα των Συμμάχων που έριξαν την Πατρίδα στη δίνη του αδελφοκτόνου σπαραγμού.

Η αντίδραση των Χιμαριωτών στο ψευτο-δημοψήφισμα του Εμβέρ Χότζια το 1945 σφράγισε μιαν ολόκληρη εποχή αγώνων. Στα σαράντα πέντε χρόνια σταλινικής τυραννίας που ακολούθησαν, με μόχθο, κόπο, αίμα κι ιδρώτα η ελληνική ψυχή δεν εκάμφθη. Ώσπου ήρθε η άνοιξη του 1990, η μέθη της ελευθερίας. Μα οι αυταπάτες δεν κράτησαν πολύ. Η διαφθορά του κοσμοπολιτισμού και του δυτικισμού από την μια και το αμετανόητα ολοκληρωτικό καθεστώς των Τιράνων συνιστούν σήμερα έναν κίνδυνο άμεσο και υπαρκτό.
http://akrokeravnia.blogspot.com
Τα Γιάννενα ονειρεύονται, η Κρήτη ξαποσταίνει,
βουβή η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα ξεφαντώνει...
Ποιος βογγάει σα να πεθαίνη;
-Χειμάρρα, όλορθη! Οι λύκοι
http://www.himaraunion.com
Άβαταρ μέλους
keravnios
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 800
Εγγραφή: 12:38 pm 03 04 2006
Τοποθεσία: Αθήναι

Δημοσίευσηαπό keravnios » 13:24 pm 21 05 2007

copy paste απο http://www.amnesty.org

Police beatings of members of the Greek minority

On 18 August 1994 three members of the Greek minority, Edmond Kutulla,
Vangjel Meniku and Grigor Rapo (or Edmondos Koutoulas, Vangelis Menikos
and Grigoris Rapos - the Greek form of their names), all from Himarra,
were arrested by state security police on the outskirts of Tirana. They
were reportedly in possession of pamphlets calling for the release of
five leading members of "Omonia", an organization representing the
Greek minority in Albania, who were shortly to go on trial in Tirana
on charges of espionage and treason.

According to accounts by Edmond Kutulla and Grigor Rapo, following
arrest they were held in Tirana for 32 hours, and during this time were
deprived of sleep. They were allegedly beaten with truncheons about the
back. They were also made to take off their shoes and then beaten on
the soles of their feet. These beatings were accompanied by threats to
them and their families.

They were both examined by a doctor eight days later (on 26 August
1994) at the Evangelismos hospital in Athens. Medical certificates
issued by the hospital confirm that both men had bruising or swelling
on the soles of their feet, and that Edmond Kutulla had a visible
injury on the left side of his chest. These injuries are consistent
with their accounts. Amnesty International is unaware of any official
investigation of this incident.
http://akrokeravnia.blogspot.com
Τα Γιάννενα ονειρεύονται, η Κρήτη ξαποσταίνει,
βουβή η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα ξεφαντώνει...
Ποιος βογγάει σα να πεθαίνη;
-Χειμάρρα, όλορθη! Οι λύκοι
http://www.himaraunion.com
Άβαταρ μέλους
keravnios
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 800
Εγγραφή: 12:38 pm 03 04 2006
Τοποθεσία: Αθήναι

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ - ΣΥΝΟΔΟΣ Α'

Δημοσίευσηαπό keravnios » 13:31 pm 21 05 2007

ΕΛΕΟΝΩΡΑ ΚΟΚΑΒΕΣΗ (Β' Αθηνών): Είμαι από τις πρώτες μαθήτριες της Βορείου Ηπείρου, που έρχομαι στη Βουλή των Ελλήνων και ελπίζω να έρθουν και άλλοι πατριώτες μου επίσημα. Θα σας αναφέρω ορισμένες προτάσεις μου.

Πρώτον. Πρέπει η Ελλάδα να χαράξει κοινή εξωτερική πολιτική με όλα τα Κόμματα.

Δεύτερον. Να υπάρξει ελεύθερη επικοινωνία με την Ελλάδα, για να μπορούμε να πηγαινοερχόμαστε, όποτε θέλουμε, και όχι 3 φορές το χρόνο, που μας επιτρέπει η Ελληνική Κυβέρνηση. Μπορείτε να μας εκδώσετε μια ταυτότητα, που να μας αναγνωρίζετε, ότι είμαστε Έλληνες Ομογενείς από τη Βόρειο Ήπειρο. Δεν είναι δυνατόν οι Αλβανοί να μας λένε Έλληνες και στην Ελλάδα να μας χαρακτηρίζουν Αλβανούς. Εμείς γνωρίζουμε πολύ καλά, τι είμαστε, αλλά πρέπει να το μάθετε και εσείς.

Τρίτον. Να μας μαθαίνουνε την ελληνική μητρική γλώσσα. Κατάγομαι από τη Χειμάρρα και το Ελληνικό Σχολείο δεν λειτουργεί. Έχει κλείσει από το 1945. Το κτήριο υπάρχει μόνο με ελληνικές επιγραφές, χωρίς όμως διδακτικό προσωπικό. Η Ελληνική Κυβέρνηση οφείλει να απαιτήσει να λειτουργήσουν τα Σχολεία. Πρέπει να γίνει επίσης απογραφή των Ελλήνων, με βάση την ελεύθερη βούληση του καθενός στην Αλβανία και στην Ελλάδα, γιατί υπάρχουν πάρα πολλοί Αλβανοί, που κάνουν τους Έλληνες. Να γίνουν, επίσης, επενδύσεις στη Βόρειο Ηπειρο. Να αναπτυχθεί το Εμπόριο και ο Τουρισμός, ιδιαίτερα στις παραλιακές περιοχές, όπως οι Αγιοι Σαράντα, Χειμάρρα, Δυρράχιο, όπου δεν επιτρέπουν οι Αλβανοί. Να υπάρξει ένα πρόγραμμα, με το οποίο θα πρέπει να γυρίσουμε πίσω στην Πατρίδα μας. Να γίνει επίσης ο τηλεοπτικός σταθμός στην Κέρκυρα, που έκλεισε. Η Ελλάδα νομίζω, ότι έχει αρκετά χρήματα.

Θα ήθελα επίσης να επιστραφεί η περιουσία μας, γιατί το αλβανικό Κράτος μας έχει πάρει τα χωράφια μας από το 1958. Έτσι, θα μπορέσει να χτίσει και να αξιοποιήσει τις λίγες του οικονομίες και ο Βορειοηπειρώτης.

Θα ήθελα, επίσης, να απαντήσω στο παιδί, που είπε να καταργηθεί το Υπουργείο Εθνικής Αμυνας. Εάν όμως καταργηθεί, θα είμαστε σαν να είμαστε σε ένα πέλαγος και να λέμε, αν θα “πνιγούμε τώρα ή μετά”. Αν, όμως, καταργηθούν όλα τα Υπουργεία Αμυνας του Κόσμου και γίνουν Υπουργεία Ειρήνης, τότε συμφωνώ κι εγώ. Αλλά αν καταργηθεί μόνο της Ελλάδας, τότε κινδυνεύει και η ειρήνη μας.

Τώρα, θα ήθελα να αναφερθώ στη Θράκη. Οι Πομάκοι, όπως ανέφερε και ο συνάδελφος, είναι ελληνικότατης καταγωγής και δεν είναι μειονότητα, όπως είναι η Βόρειος Ήπειρος, που είναι αναγνωρισμένη από τη ΔΑΣΕ και τον ΟΗΕ, αλλά είναι “θρησκευτική μειονότητα”. Πρέπει, επομένως, να διδάσκονται τα Ελληνικά. Για ποιό λόγο, λοιπόν, διδάσκονται τα Τούρκικα; Και μεις έπρεπε τόσα χρόνια να διδασκόμεθα και τα Ελληνικά. Εγώ, όμως, διδασκόμουνα Αλβανικά 8 χρόνια, χωρίς να τα θέλω, γιατί ένιωθα Ελληνίδα και ήθελα να μάθω τη γλώσσα μου. Εάν, τώρα, ήθελα ως δεύτερη γλώσσα τα Αλβανικά, θα τα διάλεγα μόνη μου. Πρέπει, λοιπόν, να ιδρύσουμε Ελληνικό Σχολείο.

Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ στην Κύπρο. Η Ελλάδα επίσημα δεν έχει τοποθετηθεί για τους αγνοούμενους. Είναι 1619 άνθρωποι και θα πρέπει να τους σκεφτούμε και αυτούς.

Στην κατεχόμενη Κύπρο έχουν μείνει 30 περίπου παιδιά. Αν φύγουν και αυτά και πάνε στην ελεύθερη, ερημώνει το χωριό, όπως ερημώνει και στη Βόρειο Ήπειρο. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις, τί πρέπει να κάνουμε; Χάριν της αλβανικής φιλίας το δεχόμαστε και αυτό και χάριν της τουρκικής δεχόμαστε και το άλλο; Δεν είναι έτσι, γιατί εμείς είμαστε άνθρωποι, δεν είμαστε υλικά αγαθά να μας εμπορεύονται και να υπογράφει ο καθένας. Σε εμάς έρχονται οι επιπτώσεις, εγώ μένω στα σύνορα και εμένα κυνηγάνε. Δεν κυνηγάνε κανέναν Υπουργό, γιατί ο Υπουργός είναι αναγνωρισμένος, έχει και το σπιτάκι του. Εγώ δεν έχω πουθενά, ούτε στην Αθήνα, ούτε εκεί. Και εκεί κυνηγημένη και εδώ το ίδιο. Αυτά ήθελα να πω με συντομία.
http://akrokeravnia.blogspot.com
Τα Γιάννενα ονειρεύονται, η Κρήτη ξαποσταίνει,
βουβή η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα ξεφαντώνει...
Ποιος βογγάει σα να πεθαίνη;
-Χειμάρρα, όλορθη! Οι λύκοι
http://www.himaraunion.com
Άβαταρ μέλους
keravnios
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 800
Εγγραφή: 12:38 pm 03 04 2006
Τοποθεσία: Αθήναι

Ο ΒΟΡΕΙΟΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ

Δημοσίευσηαπό keravnios » 13:38 pm 21 05 2007

Από τη στιγμή, που η Ελληνική Κυβέρνηση "κατ' ανάγκην" αποδέχθηκε τον εκβιασμό των Μεγάλων Δυνάμεων και δεσμεύθηκε με την υπογραφή της, θα ήταν αντίθετη σε κάθε μορφή αντίστασης ή διεξαγωγής αυτονομιακού αγώνα στα εδάφη, που είχαν επιδικασθεί στην Αλβανία. Στο μεταξύ οι Βορειοηπειρώτες, που πληροφορούνταν τα τεκταινόμενα σε βάρος τους, οργανώνονταν με τη σύσταση Επιτροπών Εθνικής Αμύνης και Επιμελητειών. Κύριος στόχος των ανωτέρω επιτροπών ήταν η στρατολόγηση εθελοντών και η ένταξη τους σε ιερούς λόχους καθώς και η εξεύρεση οικονομικών πόρων για τη διεξαγωγή ένοπλου αγώνα. Ηδη οι Χειμαρριώτες διαμαρτυρήθηκαν και γνωστοποίησαν ταυτόχρονα με την τελευταία πρόταση της επιστολής τους προς τους υπουργούς των εξωτερικών των Μεγάλων Δυνάμεων στις 24 Νοεμβρίου 1913, την αμετάκλητη απόφασή τους να αγωνισθούν για την ελευθερία, που με τόσους αγώνες είχαν κερδίσει: "θα φονευθώμεν πάντες, αλλ' η Χειμάρρα ενωθείσα μετά της Ελλάδος δεν θα λεχθή ότι υπεδουλώθη εις Αλβανούς".
http://akrokeravnia.blogspot.com
Τα Γιάννενα ονειρεύονται, η Κρήτη ξαποσταίνει,
βουβή η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα ξεφαντώνει...
Ποιος βογγάει σα να πεθαίνη;
-Χειμάρρα, όλορθη! Οι λύκοι
http://www.himaraunion.com
Άβαταρ μέλους
keravnios
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 800
Εγγραφή: 12:38 pm 03 04 2006
Τοποθεσία: Αθήναι

Δημοσίευσηαπό keravnios » 13:42 pm 21 05 2007

http://akrokeravnia.blogspot.com
Τα Γιάννενα ονειρεύονται, η Κρήτη ξαποσταίνει,
βουβή η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα ξεφαντώνει...
Ποιος βογγάει σα να πεθαίνη;
-Χειμάρρα, όλορθη! Οι λύκοι
http://www.himaraunion.com
Άβαταρ μέλους
keravnios
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 800
Εγγραφή: 12:38 pm 03 04 2006
Τοποθεσία: Αθήναι

Re: H ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΧΙΜΑΡΑΣ

Δημοσίευσηαπό Human » 17:24 pm 31 05 2007

Μια ερωτηση.
Πως πρεπει να γραφεται? Χειμαρρα η' Χιμαρα ? Καταλαβαινω οτι εξαρταται απο την προελευση/σημασιολογια της λεξης (διαβασα το λινκ) αλλα μπορειτε να μου πειτε ποιο εχει καθιερωθει?
Hello World!
Άβαταρ μέλους
Human
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 413
Εγγραφή: 01:29 am 26 07 2006
Τοποθεσία: W&W

Re: H ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΧΙΜΑΡΑΣ

Δημοσίευσηαπό Χειμάρρα » 18:06 pm 31 05 2007

Human έγραψε:Μια ερωτηση.
Πως πρεπει να γραφεται? Χειμαρρα η' Χιμαρα ? Καταλαβαινω οτι εξαρταται απο την προελευση/σημασιολογια της λεξης (διαβασα το λινκ) αλλα μπορειτε να μου πειτε ποιο εχει καθιερωθει?


http://himara.eu/articles/012.html


...
Άβαταρ μέλους
Χειμάρρα
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 282
Εγγραφή: 22:27 pm 13 01 2006
Τοποθεσία: ΠΡΙΝΟΣ - ΠΟΤΑΜΙ

Re: H ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΧΙΜΑΡΑΣ

Δημοσίευσηαπό Χειμάρρα » 18:49 pm 31 05 2007

Ένα τραγούδι που, όσοι Χειμαρραίοι το ακούνε τους σικώνεται η τρίχα.

http://www.4shared.com/file/17005769/45 ... Milio.html


...
Άβαταρ μέλους
Χειμάρρα
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 282
Εγγραφή: 22:27 pm 13 01 2006
Τοποθεσία: ΠΡΙΝΟΣ - ΠΟΤΑΜΙ

Re: H ιστορία της Χιμάρας

Δημοσίευσηαπό Human » 11:19 am 01 06 2007

Βασικα ακομη με την απορια εχω μεινει.Και στο αρθρο αναλυει αυτα που ελεγε στο προηγουμενο λινκ.Δηλ. η' το ενα η' το αλλο.Στα επισημα εγγραφα εδω στην Ελλαδα πως το γραφουν;
Και συ πχ στο αβαταρ το εχεις ΧΕΙΜΑΡΡΑ ενω αλλοι-επισης στο αβαταρ-ΧΙΜΑΡΑ.
Τελευταία επεξεργασία από Human και 11:22 am 01 06 2007, έχει επεξεργασθεί 1 φορά/ες συνολικά
Hello World!
Άβαταρ μέλους
Human
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 413
Εγγραφή: 01:29 am 26 07 2006
Τοποθεσία: W&W

Re: H ιστορία της Χιμάρας

Δημοσίευσηαπό ilias » 11:21 am 01 06 2007

Human έγραψε:Βασικα ακομη με την απορια εχω μεινει.Και στο αρθρο αναλυει αυτα που ελεγε στο προηγουμενο λινκ.Δηλ. η' το ενα η' το αλλο.Στα επισημα εγγραφα εδω στην Ελλαδα πως το γραφουν;


χύμα ρα !!!!

:D :D :D
(R)evolution :ctf2: :ctf2: :ctf2:
Άβαταρ μέλους
ilias
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 943
Εγγραφή: 22:58 pm 16 01 2006

Re: H ιστορία της Χιμάρας

Δημοσίευσηαπό Human » 11:25 am 01 06 2007

Κατσε Ηλια να ερθει ο Κεραυνιος και βλεπεις,..., ειναι και οξυθυμος! :lol: :lol: :lol:
Hello World!
Άβαταρ μέλους
Human
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 413
Εγγραφή: 01:29 am 26 07 2006
Τοποθεσία: W&W

Re: H ιστορία της Χιμάρας

Δημοσίευσηαπό Χειμάρρα » 12:06 pm 01 06 2007

Human έγραψε:Βασικα ακομη με την απορια εχω μεινει.Και στο αρθρο αναλυει αυτα που ελεγε στο προηγουμενο λινκ.Δηλ. η' το ενα η' το αλλο.Στα επισημα εγγραφα εδω στην Ελλαδα πως το γραφουν;
Και συ πχ στο αβαταρ το εχεις ΧΕΙΜΑΡΡΑ ενω αλλοι-επισης στο αβαταρ-ΧΙΜΑΡΑ.




Στα επίσημα έγγραφα στην Ελλάδα θα βρεις και τις δυο εκδοχές, πράγμα που αποκαλύπτει το μεγαλείο της σύγχυσης.
Είναι όμως ξεκάθαρο ό, τι η εκδοχή του ''ι'' και ''ρ'' προϋπήρχε του ''ει'' και ''ρρ'' και από αρχαιοτάτους χρόνους αποτελούσε την σωστή γραφή της λέξεως.


...
Άβαταρ μέλους
Χειμάρρα
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 282
Εγγραφή: 22:27 pm 13 01 2006
Τοποθεσία: ΠΡΙΝΟΣ - ΠΟΤΑΜΙ

Πάσχα τον καιρό του Χότζα.

Δημοσίευσηαπό keravnios » 15:24 pm 04 06 2007

Μία αφήγηση από την μητέρα μου:
Κυρά Νίτσα έγραψε:Κάθε Κυριακή του Πάσχα, μας υποχρέωναν να πάμε σχολείο. Είτε κάναμε μάθημα είτε "αξιόνι" (δράση της κομμουνιστικής νεολαίας). Όλα τα παιδιά ξεκινούσαμε για το σχολείο με κανά δυο τρία αυγά κόκκινα τα οποία ξεφλουδίζαμε στο δρόμο και στο σχολείο και πετούσαμε κάτω τα τσόφλια για να δούνε οι ρουφιάνοι πως ό,τι και να κάνανε την μεγάλη μέρα την γιορτάζαμε..


Όσο για την ορθή γραφή της λέξης αυτή είναι "Χιμάρα" με ένα "ρ" και "ι". Η παρεξήγηση ξεκίνησε κατά τους Βυζαντινούς χρόνους και προήλθε από τους χείμαρρους που περικλείουν την περιοχή. Από την ιστορία όμως δικαιολογείται και η λανθασμένη γραφή. Στον κάθε μπάρμπα στην Χιμάρα που λέει πως ο αρχηγός (Σπυρομήλιος) την έγραφε "Χειμάρρα" και εμένα έτσι μου αρέσει δεν μπορούμε να επιβάλλουμε την γραφή "Χιμάρα" και δεν νομίζω ότι αξίζει τον κόπο. Όπως νομίζει ο καθένας λοιπόν ας την γράφει. Άλλωστε "«ΧΙΜΑΙΡΑΝ ΦΟΙΒΟΣ ΑΠΟΛΛΩΝ ΕΠΟΛΙΣΕ».
http://akrokeravnia.blogspot.com
Τα Γιάννενα ονειρεύονται, η Κρήτη ξαποσταίνει,
βουβή η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα ξεφαντώνει...
Ποιος βογγάει σα να πεθαίνη;
-Χειμάρρα, όλορθη! Οι λύκοι
http://www.himaraunion.com
Άβαταρ μέλους
keravnios
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 800
Εγγραφή: 12:38 pm 03 04 2006
Τοποθεσία: Αθήναι

Re: H ιστορία της Χιμάρας

Δημοσίευσηαπό kokkinomalla » 15:51 pm 04 06 2007

Α δηλαδη και οι δυο τροποι γραφης ειναι σωστοι!!Γιατι ειχα αρχισει να αμφιβαλω για την ορθογραφια μου!!
ΚΑΙΡΟΣ ΝΑ ΑΦΗΣΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΕΓΩΙΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΝΑ ΚΟΙΤΑΞΟΥΜΕ ΛΙΓΟ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ
Άβαταρ μέλους
kokkinomalla
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 281
Εγγραφή: 14:09 pm 20 02 2007

Re: H ιστορία της Χιμάρας

Δημοσίευσηαπό keravnios » 20:50 pm 06 06 2007

Αντάμα κόλαση και παράδεισος, να συνυπάρχουν στον ίδιο χώρο, στον ίδιο χρόνο, γίνεται; Έτσι και βρεθείς, ανυποψίαστος, στην απομονωμένη απ' όλο τον κόσμο βορειοηπειρωτική Χειμάρρα θα δεις πως γίνεται. Να 'ναι λιόγερμα, με τους ιριδισμούς να κάνουν πιο προκλητική μια πεντακάθαρη πρασινογάλαζη θάλασσα. Απέραντες ακρογιαλιές, απάτητες λες, παρθένες, με κάτασπρη σπυρωτή άμμο και βότσαλο. Θαλασσοσπηλιές, μια απ' αυτές του Κύκλωπα, έχουν να λένε, γι' αυτό και Οδυσσέας το συνηθέστερο όνομα εδώ. Σε λοφίσκους οι οικισμοί, με τα πέτρινα σπίτια σκαρφαλωμένα ως πάνω στο βενετσιάνικο κάστρο. Κάμπος με λιόδεντρα. Και πίσω, προστατευτικά, με θηλυκές καμπύλες, τα Ακροκεραύνια Όρη. Και ξάφνου χάνεται, εξαφανίζεται η παραδείσια φύση. Αργόσυρτες σκιές, σκουροντυμένοι οι άνθρωποι πλησιάζουν. Περισσεύουν οι γέροι, οι νέοι σκαπέτισαν, πήραν τα μάτια τους. Στεγνά, σκαμμένα πρόσωπα, δύσπιστα, ερευνητικά μάτια, ζεστή φιλόξενη φωνή. Από κοντά τα σπίτια, τα περισσότερα ρημαγμένα, μόνο γραφικά δεν είναι. Αποπνέουν στέρηση, ανέχεια, ερήμωση, θάνατο.

Γ. Πασσά "Έκφραση-Έκθεση Γ' Λυκείου", Πατάκης 2004
http://akrokeravnia.blogspot.com
Τα Γιάννενα ονειρεύονται, η Κρήτη ξαποσταίνει,
βουβή η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα ξεφαντώνει...
Ποιος βογγάει σα να πεθαίνη;
-Χειμάρρα, όλορθη! Οι λύκοι
http://www.himaraunion.com
Άβαταρ μέλους
keravnios
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 800
Εγγραφή: 12:38 pm 03 04 2006
Τοποθεσία: Αθήναι

Και λίγο από την ιστορία του Σουλίου

Δημοσίευσηαπό keravnios » 21:02 pm 06 06 2007

Οι Χειμαρριώτες στάθηκαν στο πλευρό του Καστριώτη και, στην άμυνα της Κρούγιας,συμμετείχαν και οι φάρες του Ανδρούτσου, του Μπότσαρη, κ.ά., οι οποίες μετά την κατάρρευση της επαναστάσεως και το θάνατο του Σκεντέρμπεη κατήλθαν προς Νότον και αποίκησαν τα απρόσιτα όρη του Σουλίου. Σύμφωνα με τον στρατηγό Δημήτριο Νότη Μπότσαρη, αρχηγό του Σώματος των Εθελοντών εντοπίων Ηπειρωτών κατά το 1912-13: "Θανόντος του Σκεντέρμπεη οι Μποτσαραίοι μαχόμενοι προς Τούρκους και Τουρκαλβανούς, κατήλθον προς την Δράγανη. Κατά τας αρχάς δ ε του 17ου αιώνος ίδρυσαν με άλλους αδούλωτους Έλληνες την Σουλιώτικη Συμπολιτεία"
http://akrokeravnia.blogspot.com
Τα Γιάννενα ονειρεύονται, η Κρήτη ξαποσταίνει,
βουβή η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα ξεφαντώνει...
Ποιος βογγάει σα να πεθαίνη;
-Χειμάρρα, όλορθη! Οι λύκοι
http://www.himaraunion.com
Άβαταρ μέλους
keravnios
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 800
Εγγραφή: 12:38 pm 03 04 2006
Τοποθεσία: Αθήναι

1791- Και αφού με κανέναν τρόπο δεν υποτάχθηκε η Χιμάρα εώς

Δημοσίευσηαπό keravnios » 21:15 pm 06 06 2007

Το 1797 ο Αλής Τό 1797 ο Μέγας Ναπολέων ο Βοναπάρτης κατέλαβε από τούς Βενετούς τά Επτάνησα καί τίς πόλεις της Ηπείρου Βουθρωτό, Πάργα, Πρέβεζα καί Βόνιτσα. Ο Αλής, πού γνώριζε άριστα την ευρωπαϊκή διπλωματία, φάνηκε φιλικά πρός τούς Γάλλους, περιμένοντας τήν κατάλληλη στιγμή γιά νά αρπάξει τίς κτήσεις τους. Ξεκίνησε από τήν πάντα ανυπότακτη Χειμάρρα, πού ανήκε στό πασαλίκι του Δέλβινου, στέλνοντας τόν Γιουσούφ Αράπη μέ τρείς χιλιάδες στρατό, ο οποίος επιτέθηκε τήν ώρα πού οι Χιμαραίοι ήταν στίς εκκλησίες γιά νά γιορτάσουν τήν Ανάσταση.

αφήγηση του ιστορικού Σπύρου Μελά: "Ξημέρωνε Λαμπρή. Οι πληθυσμοί, ανύποπτοι, στίς εκκλησιές, γιορτάζανε τήν Ανάσταση του Κυρίου. Ο Γιουσούφ Αράπης μοίρασε τούς Αρβανιτάδες στά χωριά, ζώσανε τίς εκκλησίες, ορμήσανε μ'αλαλαγμούς καί γυμνά γιαταγάνια, σφάξανε τούς χριστιανούς άντρες, γυναίκες, παιδιά, βάψανε πατώματα κι'άγιες τράπεζες μέ τό αίμα των πιστών. Υστερα πήγαν στά σπίτια κάνανε πλιάτσικο καί τάκαψαν. Τρείς χιλιάδες μακελέψανε, από μία μεγάλη ελιά κρεμάσανε μιά φαμελιά μέ δεκατέσσερα πρόσωπα. Τήν ώρα πού γυρίζανε οι βάρβαροι, μετά τό μακελειό στή Σαλαώρα, ξεφωνητά φρίκης από τήν παραλία δεχτήκανε τόν στόλο του Γιουσούφ. Είχε στολίσει τά καΐκια μέ τά κομμένα κεφάλια των Χειμαρριωτών, αιμοστάλακτα καί απαίσια."
http://akrokeravnia.blogspot.com
Τα Γιάννενα ονειρεύονται, η Κρήτη ξαποσταίνει,
βουβή η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα ξεφαντώνει...
Ποιος βογγάει σα να πεθαίνη;
-Χειμάρρα, όλορθη! Οι λύκοι
http://www.himaraunion.com
Άβαταρ μέλους
keravnios
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 800
Εγγραφή: 12:38 pm 03 04 2006
Τοποθεσία: Αθήναι

Re: H ιστορία της Χιμάρας - Πολυφωνικό Χιμάρας

Δημοσίευσηαπό Χειμάρρα » 11:57 am 05 11 2007




Άβαταρ μέλους
Χειμάρρα
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 282
Εγγραφή: 22:27 pm 13 01 2006
Τοποθεσία: ΠΡΙΝΟΣ - ΠΟΤΑΜΙ

Re: H ιστορία της Χιμάρας

Δημοσίευσηαπό stratiscalonikti » 13:54 pm 10 03 2008

Παιδιά που μπορώ να βρω λεπτομέριες για την συμβολή των Κρητών στην απελευθέρωση της Χειμάρρας το 1912; Πρωταγωνίστησε και ο προπάππους μου Γαλερός Στυλιανός; Μάλιστα ο Δήμος Ρεθύμνης είναι να βγάλει δρόμου στη μνήμη του, όπως έχει βγάλει παλιότερα οδό Χειμάρρας για τον ίδιο λόγο...Επειδή έχω λεπτομέρειες αλήθεια τι έχετε ακούσει για τον αιμοβόρο Τουρκαλβανό Σαλή Μουράτ;
stratiscalonikti
Μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 10
Εγγραφή: 19:50 pm 06 03 2008

Re: H ιστορία της Χιμάρας

Δημοσίευσηαπό nura tela,mo fulides » 04:13 am 12 03 2008

stratiscalonikti έγραψε:Παιδιά που μπορώ να βρω λεπτομέριες για την συμβολή των Κρητών στην απελευθέρωση της Χειμάρρας το 1912; Πρωταγωνίστησε και ο προπάππους μου Γαλερός Στυλιανός; Μάλιστα ο Δήμος Ρεθύμνης είναι να βγάλει δρόμου στη μνήμη του, όπως έχει βγάλει παλιότερα οδό Χειμάρρας για τον ίδιο λόγο...Επειδή έχω λεπτομέρειες αλήθεια τι έχετε ακούσει για τον αιμοβόρο Τουρκαλβανό Σαλή Μουράτ;

Στρατή, χαιρόμαστε που είσαι κοντά μας. Μπορούμε να ψάξουμε για τον προπάππου σου Γαλερό Στυλιανό. Επειδή όμως θα μας ενδιέφεραν οι λεπτομέρειές σου, θα μπορούσες να κάνεις κάποια αναφορά στα όσα γνωρίζεις και μας αφορούν? (όπως π.χ. δημοσιεύσεις σου στο Goodnet)
Το να ζεις μέσα στην ψευδαίσθηση είναι 1 ΟΝΕΙΡΟ...
Το να κάνεις το όνειρο πραγματικότητα είναι 1 ΟΡΑΜΑ...
Το να ζήσεις το όραμα είναι η ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ της ύπαρξης σου...!!!!!!!!
BHτες.....οραματιστείτε........
nura tela,mo fulides
Μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 22
Εγγραφή: 02:38 am 18 09 2007

Επόμενο

Επιστροφή στο Αποσπάσματα της ιστορίας μας

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης

cron

Μέλη σε σύνδεση

Συνολικά υπάρχει 1 μέλος συνδεδεμένο: 0 εγγεγραμμένο, 0 κανένας με απόκρυψη και 1 επισκέπτης (με βάση ενεργά μέλη που έχουν συνδεθεί τα τελευταία 5 λεπτά)
Περισσότερα μέλη σε σύνδεση 342 την 02:14 am 20 11 2019

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης

Login Form