Τώρα είναι 13:04 pm 28 03 2024

Γιάννενα: H γη των μύθων και των θρύλων

Συντονιστής: Νέοι

Γιάννενα: H γη των μύθων και των θρύλων

Δημοσίευσηαπό aZu » 13:42 pm 02 02 2008

Στην ηπειρωτική Ελλάδα η γη της Ηπείρου συμβάλλει με μοναδικό τρόπο στην απύθμενη πολιτισμική παρουσία χιλιάδων χρόνων, αλλά και στην ποικιλότητα τοπίου που αναδίνει το πολύπτυχο γήινο ανάγλυφό της.

Εικόνα
Το Νησάκι από τους Λιγκιάδες.


Βουνά πανύψηλα να υπογράφουν την ορεινή κατά τα τέσσερα πέμπτα πατρίδα μας, ακτογραμμή που ακροβατεί εκεί στα πενταγάλανα νερά του Ιονίου, ποτάμια και φαράγγια να σκιαγραφούν την ενηλικίωση της γης και μία ιστορική πραγματικότητα, παντού παρούσα...

Το διεθνοποιημένο λόγω της κοσμοσυρροής φαράγγι του Βίκου, ο εθνικός δρυμός Βίκου-Αώου και φυσικά τα οικιστικά διαμάντια των Ζαγοροχωρίων απαρτίζουν έναν ξεχωριστό πυρήνα ενδιαφέροντος.

Στα Γιάννενα, η Παμβώτιδα λίμνη, λειτουργεί σαν κατατεθέν αδιαμφισβήτητο σήμα. Εδώ και το πολυθρύλητο κάστρο, τα πάμπολλα εργαστήρια αργυροχρυσοχοϊας, η Ζωσιμαία Παιδαγωγική Ακαδημία να ανοίγει τον δρόμο στο σύγχρονο πανεπιστήμιο, οι ανένταχτοι παραλίμνιοι περίπατοι, το μουσείο του Αλή Πασά στο «νησάκι», ο διάχυτος θρύλος της Κυρα-Φροσύνης και οι ντόπιες σπεσιαλιτέ να σφραγίζουν το περιβάλλον.

Στον δρόμο λοιπόν για τα Γιάννενα, που θα χρειάζονταν τόμοι ολόκληροι για να περιγράψουν τη χάρη και τη λάμψη αυτής της περιοχής, είτε μιλάμε για την ομίχλη να πλανάται στη λίμνη είτε το κατάλευκο Μιτσικέλι να απαστράπτει και να στέλνει υπερβατικούς αντικατοπτρισμούς στο ασήμι που πλημμυρίζει την πόλη, σε εκκλησίες, βιτρίνες και κατοικίες!

Στο δρόμο για τα Γιάννενα...
Στα Γιάννενα έχουμε αφιερώσει αρκετά οδοιπορικά στο παρελθόν, όπως ασφαλώς θα κάνουμε και για τις μελλοντικές περιηγήσεις μας. Σήμερα ξανά στον οδικό άξονα που μας φέρνει από νότια προσέγγιση στην πρωτεύουσα της Ηπείρου, με έμφαση σε κάποια νέα χωροσημεία, που αναδεικνύουν με τον δικό τους τρόπο αυτήν τη βαρύνουσα πολιτισμική παρουσία της περιοχής στο διάβα των αιώνων.

Από την είσοδο της Αρτας, το νέο τμήμα της Ιόνιας Οδού προς Φιλιππιάδα οδηγεί με ταχύτητα στο μέλλον της ανάπτυξης εδώ και εμείς στοχεύουμε να γνωρίσουμε τα μέρη της νότιας πρόσβασης στον Νομό Ιωαννίνων.

Κοντά στο χωριό Καστρί, πραγματικά απόμερο και απόξενο, πλην όμως μεγάλης ιστορικής σημασίας, αναπτύσσεται χωρικά ο αρχαιολογικός χώρος του Ορράου. Το Ορραον είναι τοποθετημένο στην αρχαία οδό από την Αμβρακία προς το ιερό της Δωδώνης και σήμερα παράπλευρη διαδρομή του βασικού οδικού άξονα Αρτας-Ιωαννίνων.

Εντυπωσιακή καστρόπολη με ορθογώνια τετράγωνης διατομής, περίκλειστα κτίσματα από γκρίζο λαξευτό βράχο, σε άριστη κατάσταση θα λέγαμε, φυσικά χωρίς οροφές σ' αυτό το μακρόστενο πλατό. Η θέα στα γύρω χωριά πραγματικά εντυπωσιακή, μέχρι πέρα στο βάθος εκεί στο κλείσιμο του Αμβρακικού.

Η περιήγηση στον εντυπωσιακό αρχαιολογικό χώρο μας χαρίζει ξεχωριστές οπτικές γωνίες, περνάει από χωριά ζωντανά που με τη δική τους παρουσία δίνουν ζωή στα ορεινά αυτής της πλευράς του Νομού Ιωαννίνων.

Γρήγορα τώρα προς τα Πέντε Πηγάδια με το στιβαρό κάστρο, που χρονολογείται από την εποχή της ύστερης Τουρκοκρατίας. Το Κάστρο έλεγχε τη διάβαση της Κλεισούρας, σημαντικό κομβικό σημείο της διαδρομής από τα Ιωάννινα στην Αρτα και τα λιμάνια του Αμβρακικού, κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας.

Αξίζει να εντοπίσετε εδώ ένα ρωμαϊκό υδραγωγείο, καθώς και να κάνετε και μία μικρή παράκαμψη για να δείτε το σπήλαιο του Ασπροχάλικου με τα νεολιθικά ευρήματα.

Στο Λούρο και στα Χάνια Τερόβου
Αφήνοντας αυτό το νεόκαστρο της εποχής του Αλή Πασά κινούμαστε προς το Τέροβο και ύστερα από δαιδαλώδη ορεινή διαδρομή και μία καταιγιστική κατηφοριά, φτάνουμε και στα Χάνια Τερόβου.

Spoiler:
Ο ποταμός Λούρος διανθίζει τώρα τη διαδρομή μας και το τοπίο πραγματικά πανέμορφο σε κάθε εποχή. Το ποτάμι διασχίζει την περιοχή, δημιουργώντας μικρά ξέφωτα με πυκνές συστάδες από πλατάνια που φυτρώνουν στις όχθες του, ιδανικά σημεία για ξεκούραση και αναψυχή.

Οπωσδήποτε θα σταματήσετε στις πηγές του Λούρου κοντά στον οικισμό του Τερόβου, όπου σχηματίζεται και η ομώνυμη λίμνη. Στις όχθες της φυτρώνουν αιωνόβια πλατάνια και ποικίλα άλλα υδροχαρή φυτά. Τα νερά της λίμνης που αναβλύζουν από τον πυθμένα της, αλλάζουν χρώματα κατά τη διάρκεια της ημέρας και παράλληλα πάντα με την αλλαγή των καιρικών συνθηκών.

Ενα ονειρικό σκηνικό πλατάνια επάνω, πλατάνια και κάτω μέσα στα νερά, αντικατοπτρισμοί θεϊκοί και όλες οι αποχρώσεις του πράσινου σε αυτά τα απίθανα νερά και περιττό να τονίσουμε ότι είναι νερό πόσιμο και βέβαια δεν πρέπει να λερώσουμε το παραμικρό. Ομως κάποιοι «νεοβάρβαροι» έχουν αφήσει πλαστικά ποτηράκια, μπουκάλια και διάφορα χαρτοειδή, κυριολεκτικά αχαρακτήριστοι και κατάπτυστοι!

Κοντά εδώ και οι ψαροφάρμες, που δεν θα μπορούσαν να είχαν καλύτερο χώρο ανάπτυξης για την καπνιστή πέστροφα και τα άλλα ψάρια του γλυκού νερού.

Λίγο πιο βόρεια, εκεί στην τοποθεσία όπου βρισκόταν το διάσημο Χάνι του Εμίν Αγά, ορθώνεται ένα ξεχωριστό Μουσείο Πολέμου, του ηρωικού έπους 1912-13.

Ακριβώς λοιπόν στο 27ο χλμ. της εθνικής οδού Ιωαννίνων-Αθηνών είχε εγκατασταθεί στο χάνι του Εμίν Αγά το Στρατηγείο του Αρχιστρατήγου Διαδόχου Κωνσταντίνου, κατά τη νικηφόρα μάχη 20-21 Φεβρουαρίου του 1913, για την απελευθέρωση των Ιωαννίνων. Τα εκθέματα του Μουσείου αναφέρονται στην περίοδο του πολέμου αυτού και στους αγώνες για την απελευθέρωση της Ηπείρου. Στη συλλογή του περιλαμβάνει προσωπικά αντικείμενα του τότε αρχιστράτηγου Κωνσταντίνου, καθώς και όπλα και φωτογραφικό υλικό από την παράδοση της πόλης των Ιωαννίνων.

Στο Μπιζάνι της Ιστορίας
Στο Μπιζάνι τώρα, ένας διαφορετικός χώρος με τη δική του ιστορία και αίγλη. Εδώ τα οχυρά πρωταγωνιστούν και η φαντασία χάνεται σε ομοβροντίες κανονιών και υποχρεωτικό θα λέγαμε το προσκύνημα εδώ.

Ομως εδώ στο Μπιζάνι, δώδεκα χιλιόμετρα πριν από τα Γιάννενα, υπάρχει κάτι το πολύ, μα πάρα πολύ, ξεχωριστό.

Ο λόγος φυσικά για το Μουσείο Ελληνικής Ιστορίας Παύλου Παν. Βρέλλη, έναν χώρο όπου αναδεικνύονται με απίστευτα ρεαλιστικό τρόπο κάποιες τελευταίες σελίδες του ογκώδους βιβλίου, που περιγράφει τη διαδρομή του Ελληνισμού επί γης...

Η εντυπωσιακή Εγνατία Οδός δίνει την ευκαιρία στο να επισκεφθούμε γρήγορα τη Δωδώνη και να γνωρίσουμε λίγο βορειοδυτικότερα την Κωστάνιανη, με τον εξαιρετικό ναό των Ταξιαρχών.

Ομως τα Γιάννενα ήδη μας αγκαλιάζουν και το πρόγραμμα είναι αναντίρρητο. Απολαύσετε τη μαγεία της λίμνης με το νησάκι και τα τόσα πολιτισμικά του στοιχεία, περπατήστε στα δρομάκια της πόλης, ανεβείτε στο κάστρο και οπωσδήποτε μην ξεχάσετε τις γεύσεις!

Στο Ιερό της Δωδώνης
Το Ιερό της Δωδώνης είναι το κορυφαίο αρχαιολογικό στοιχείο του νομού και η πανελλήνια ακτινοβολία του ανάγεται στην Εποχή του Χαλκού. Εδώ λατρευόταν η Μεγάλη Θεά, προστάτις της γονιμότητας και της ευφορίας, η οποία όμως μετέπειτα αντικαταστάθηκε από τη λατρεία του Δωδωναίου Διός.

Η Δωδώνη με το μυθολογικό και ιστορικό μαντείο της, με τις ιερές δρυς και την απέραντη ισχύ. Το σωζόμενο μνημειακό θέατρο συμμετέχει ως γνωστόν ενεργά στα σημερινά πολιτιστικά δρώμενα και ακόμη και στο καταχείμωνο, αξίζει μία επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο, όπου η ιστορία αναφέρει κάποιο ασύλληπτο νούμερο 17.000 θεατών!

Εξαιρετικά προσεγμένος από την αρχαιολογική υπηρεσία ο χώρος και πολλές και εύστοχα τοποθετημένες πινακίδες, μας πληροφορούν για πλείστα όσα. Οι αρχαίοι πίστευαν ότι το μαντείο της Δωδώνης ήταν το πιο παλιό. Η παράδοση έλεγε πως από τη Θήβα της Αιγύπτου ξεκίνησαν δύο περιστέρια, το ένα πήγε στη Λιβύη και κατέδειξε τη θέση για να ανεγερθεί το ιερό του Αμμωνος Διός και το άλλο πήγε στη Δωδώνη και κάθισε επάνω σε μια βελανιδιά, που ήταν και το ιερό δέντρο του Διός.

Από το θρόισμα των φύλλων του δέντρου, φλυαρεί ο θρύλος, και το πέταγμα των πουλιών που φώλιαζαν στο φύλλωμά του, οι μάντεις του ιερού ερμήνευαν τη θεία βούληση...

Τον 8ο αιώνα π.Χ. στήθηκε ένας περίβολος με χάλκινους τριποδικούς λέβητες γύρω από το δέντρο. Γύρω στο 400 π.Χ. κατασκευάστηκε ο πρώτος μικρός ναός του Δία, καθώς και τρεις ιωνικές στοές.

Στη Δωδώνη υπήρχαν ο ναός της Διώνης, τοπικής (!) συζύγου του Δία, ο ναός του Ηρακλή, που χτίστηκε στα χρόνια του βασιλιά Πύρρου, ο ναός της Θέμιδας και ο ναός της Αφροδίτης, κόρης της Διώνης και του Δία. Στο συγκρότημα του ιερού ανήκουν το Βουλευτήριο, όπου συνεδρίαζε το Κοινό των Ηπειρωτών, το Πρυτανείο, το Θέατρο και το Στάδιο, κτίσματα του 3ου π.Χ. αιώνα.

Το μαντείο και οι γιορτές προς τιμήν του Δία, τα Νάια, συνέχισαν να προκαλούν το ενδιαφέρον των πιστών μέχρι και τον 4ο αιώνα μ.Χ., όταν πια η αρχαία λατρεία έσβησε και η βελανιδιά υλοτομήθηκε...

Στον αρχαιολογικό χώρο του Ορράου

Σε στρατηγική θέση ήλεγχε το πέρασμα που διέσχιζε το Ξηροβούνι και οδηγούσε στην κεντρική Ηπειρο

Ο αρχαιολογικός χώρος του Ορράου ανήκει στον Δήμο Ανωγείου, την εποπτεία έχει η ΛΓ Εφορεία Πρέβεζας-Αρτας με έδρα την Πρέβεζα. Ο κ. Ρήγηνος Γεώργιος είναι ο προϊστάμενος της Εφορείας, η κ. Αγγέλη είναι επόπτρια αρχαιοτήτων και υπεύθυνη για τον αρχαιολογικό χώρο και την ανάδειξή του και εμείς δεν έχουμε παρά να δώσουμε συγχαρητήρια για την έξοχη δουλειά τους, για να προχωρήσουμε και στην αποδελτίωση των προσφερόμενων πληροφοριών.

Η ίδρυση του Ορράου σαν οργανωμένου και οχυρωμένου πολίσματος εντάσσεται στην ευρύτερη αστικοποίηση της Ηπείρου κατά τη διάρκεια του 4ου αιώνα π.Χ., οπότε αναπτύσσεται μία σειρά περιτειχισμένων οικιστικών μονάδων σε καίριες θέσεις.

Το Ορραον συνδέεται με μία σειρά ακροπόλεων (Χανόπουλο, Σκλίβανη, Μυροδάφνη, Καστρίτσα), οι οποίες φρουρούσαν την κυριότερη διάβαση που οδηγούσε από τον Αμβρακικό κόλπο στο λεκανοπέδιο των Ιωαννίνων.

Εξάλλου, από τη στρατηγική θέση του ήλεγχε και το φυσικό πέρασμα που διέσχιζε κάθετα το Ξηροβούνι και οδηγούσε στην κεντρική Ηπειρο ακολουθώντας τον ρου του Αράχθου, προστατευόμενο επίσης από μία σειρά φρουρίων (Πιστιανά, Γουριανά, Πλάκα, Καλέντζι).

Μικρός οικισμός σχεδιασμένος σαν μια μεγάλη πόλη
Οοικισμός προστατευόταν με ισχυρό οχυρωματικό περίβολο που τον περικλείει από τη δυτική, τη βόρεια και την ανατολική πλευρά του, ενώ στο νότιο τμήμα του δεν υπήρχε ανάγκη οχύρωσης, καθώς είναι απρόσιτο από τις απότομες πλαγιές του λόφου.

Στη νοτιοανατολική του γωνία, το ψηλότερο σημείο του οικισμού, βρισκόταν μία μικρή ακρόπολη, το τελευταίο καταφύγιο των αμυνομένων και πιθανόν χώρος όπου βρισκόταν κάποιο ιερό.

Η κύρια πύλη του τείχους βρισκόταν στη βορειοανατολική του πλευρά και από εκεί ξεκινούσε ο δρόμος που οδηγούσε στην κεντρική Μολοσσία. Σε άλλα τρία σημεία του περιβόλου βρίσκονται μικρότερες πύλες, η δυτική που οδηγούσε στο νεκροταφείο του οικισμού και η ανατολική που οδηγούσε στην πηγή και την κοιλάδα του Αμμοτόπου, όπου θα βρίσκονταν οι καλλιεργήσιμες εκτάσεις των γεωργών του Ορράου.

Το Ορραον υδρευόταν από μία πηγή που βρισκόταν λίγο έξω από τον οικισμό και από το βρόχινο νερό που συγκεντρωνόταν σε μία μεγάλη δεξαμενή κοντά στο βόρειο σκέλος του τείχους. Η δεξαμενή συγκέντρωσης του βρόχινου νερού ήταν δημόσιο έργο και πρόκειται για εντυπωσιακή κατασκευή, με χωρητικότητα γύρω στους 480 τόνους.

Παρόλο που ο οικισμός είναι μικρός με έκταση περίπου 55 στρέμματα και δεν είχε περισσότερα από 100 σπίτια, σχεδιάστηκε εξαρχής σαν μια μεγάλη πόλη με πρότυπο τη γειτονική Αμβρακία. Η πολεοδομική του οργάνωση έγινε σύμφωνα με το γεωμετρικό σύστημα. Παράλληλοι δρόμοι, με κατεύθυνση Βορρά-Νότου, διασταυρώνονται με κάθετους δρόμους σχηματίζοντας ορθογώνιες οικοδομικές νησίδες, πλάτους 15 μέτρων και στο πλάτος κάθε νησίδας είναι κτισμένο από ένα σπίτι.

Τόσο το τείχος όσο και τα σπίτια του Ορράου είναι κατασκευασμένα από ντόπιο ασβεστόλιθο, που εξορύσσετο σε κανονικές σειρές. Η αφθονία του υλικού οδήγησε στην κατασκευή των οικοδομημάτων εξ ολοκλήρου από λίθινους ογκόλιθους, γεγονός που συνετέλεσε στην εξαιρετική και σπάνια διατήρηση αρκετών σπιτιών μέχρι και το ύψος του δεύτερου ορόφου.

Στον ναό των Ταξιαρχών Κωστάνιανης
Ο ναός βρίσκεται στο ομώνυμο χωριό Κωστάνιανη και αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα της αρχιτεκτονικής της εποχής. Ιστορικά στοιχεία για την ίδρυση και τη λειτουργία του ναού δεν σώζονται. Ωστόσο ο ναός συνδέεται με διάφορες τοπικές παραδόσεις σχετικές με τη θαυματουργή δράση του Αρχαγγέλου Μιχαήλ και ανήκει σε εντυπωσιακό αρχιτεκτονικό τύπο.

Το σχήμα του σταυρού, που σχηματίζουν σαφώς η ψηλότερα τοποθετημένη στέγη του εγκάρσιου κλίτους και η ενιαία στέγη των τριών κλιτών έδωσε την ονομασία σταυρεπίστεγος στον αρχιτεκτονικό αυτό τύπο, δημιούργημα της βυζαντινής αρχιτεκτονικής του 13ου αιώνα.

Ο ναός είναι κτισμένος με αδρά λαξευμένους ασβεστόλιθους της περιοχής σε ακανόνιστες στρώσεις ανάμεσα στις οποίες παρεμβάλλονται σειρές πλίνθων. Στη νότια πλευρά του εγκάρσιου κλίτους υψώνεται το κωδωνοστάσιο, ενώ στις δύο στενές πλευρές του ναού, στην εγκάρσια καμάρα και στο κωδωνοστάσιο, εντυπωσιάζει ο συνηθισμένος στη βυζαντινή αρχιτεκτονική κεραμοπλαστικός διάκοσμος, δηλαδή πλίνθοι τοποθετημένοι έτσι ώστε να σχηματίζουν διάφορα κοσμήματα όπως τεθλασμένες γραμμές, επάλληλες σειρές οδοντωτών ταινιών και ψαροκόκαλο.

Ο ναός είναι κατάγραφος με τον τοιχογραφικό διάκοσμο να είναι διατεταγμένος σε ζώνες. Οι α ζώνες περιλαμβάνουν σκηνές από τον βίο του Χριστού και της Παναγίας, ενώ οι κατώτερες αγίους σε προτομή καθώς και ολόσωμους αγίους. Στο αψίδωμα του κωδωνοστασίου κυριαρχεί η μνημειακή παράσταση του Αρχάγγελου Μιχαήλ, πάτρωνα του ναού, ενώ στην εξωτερική πλευρά του δυτικού τοίχου σώζεται η παράσταση της Δευτέρας Παρουσίας, που κοσμούσε τον κατεδαφισμένο σήμερα νάρθηκα του ναού.

Στον ναό υπάρχουν ξυλόγλυπτο, επίχρυσο τέμπλο και φορητές εικόνες, κατασκευασμένες σε μεταγενέστερη εποχή. Οι εικόνες του Χριστού και της Παναγίας του 17ου αιώνα, από το τέμπλο του ναού, είχαν κλαπεί από αρχαιοκάπηλους, αλλά βρέθηκαν και σήμερα φυλάσσονται στο Βυζαντινό Μουσείο Ιωαννίνων.

Στο Μουσείο Ελληνικής Ιστορίας Παύλου Βρέλλη

Αναπαραστάσεις ιστορικών γεγονότων που έλαβαν χώρα σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας και σε φυσικό μέγεθος

Το Μουσείο Ελληνικής Ιστορίας είναι έργο ενός και μόνον ανθρώπου, του Παύλου Βρέλλη. Ενός καλλιτέχνη, ενός οραματιστή, ενός πληθωρικού ατόμου που εργάστηκε σαν γλύπτης, σαν αρχιτέκτονας, σαν ζωγράφος ή σαν ενδυματολόγος και πάντα μόνος του, προσηλωμένος στον μεγάλο στόχο...

Σκοπός του πολυτάλαντου δημιουργού ήταν να αναπαραστήσει τα μέρη όπου έλαβαν χώρα τα διάφορα ιστορικά γεγονότα στις διάφορες περιοχές της Ελλάδας και σε φυσικό μέγεθος μέσα στο Μουσείο. Και με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορούσε να παρουσιάσει τους ήρωες και τον ρόλο που διαδραμάτισαν στους αντίστοιχους χώρους.

Ενας καταιγισμός ιστορικής δημιουργίας, μια απίστευτη σε ρεαλισμό χρονομεταφορά, μια υποχρέωση για όλους τους Ελληνες να περάσουν από εδώ...

Μια καλλιτεχνική δημιουργία έξω από τα όρια και πιστεύουμε ακράδαντα ότι και σε κάθε πολίτη του κόσμου μας θα αφήσει άριστες εντυπώσεις και φυσικά θα τον κάνει κοινωνό της ιστορικής πραγματικότητας και υποστηρικτή της πολύπαθης πατρίδας μας...

Με δικές του ιδέες, μελέτες και φυσικά πολύ προσωπική εργασία, έφτιαξε χώρους και ανθρώπους, για να βοηθήσει τον περιηγητή-θεατή να βιώσει γεγονότα της ελληνικής ιστορίας που σφράγισαν ανεξίτηλα το παρελθόν.

Ολα τα εκθέματα του Μουσείου περιλαμβάνουν μορφές και αναφορές από την περίοδο των αρχαιοελληνικών χρόνων μέχρι και την Κυρά της Ρω (1982).

Στον εσωτερικό χώρο του Μουσείου η διαμόρφωση των 36 θεμάτων έγινε με βάση τη διαίρεσή του σε αντίστοιχα παράλληλα, συνάλληλα και διάλληλα επίπεδα.

Κρυφό Σχολειό, Ρήγας Βελεστινλής, Κοσμάς ο Αιτωλός, η ενότητα της Επανάστασης του 1821, η απεικόνιση των οχυρών του Μπιζανίου, τα οχυρά στο Ρούπελ και η Μάχη της Κρήτης!


Εικόνα Εικόνα Εικόνα Εικόνα Εικόνα

Πώς θα πάτε

  • Τα Ιωάννινα απέχουν από την Αθήνα 445 χιλιόμετρα, από δε τη Θεσσαλονίκη μέσω Κοζάνης περί τα 350 χιλιόμετρα.
  • Υπάρχει καθημερινή συγκοινωνία με υπεραστικά λεωφορεία με τους γειτονικούς νομούς Αρτας, Θεσπρωτίας, Πρέβεζας και Τρικάλων, καθώς επίσης και με τις πόλεις Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Πάτρας, Λάρισας και Κακαβιάς.
  • Στην πόλη των Ιωαννίνων υπάρχει αεροδρόμιο, από το οποίο εκτελούνται καθημερινά δρομολόγια από και προς Αθήνα και κάποιες ημέρες της εβδομάδας, από και προς Θεσσαλονίκη.

Χρήσιμα τηλέφωνα

  • Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Νομού Ιωαννίνων: 26510-87000
  • Τουριστική Αστυνομία Ιωαννίνων: 26510-25673
  • Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο: 26510-99111
  • Διεύθυνση Δασών Νομού Ιωαννίνων: 26510-26591
  • Αεροδρόμιο Ιωαννίνων: 26510-78971
  • Σπήλαιο Περάματος: 26510-81521
  • Αρχαιολογικός Χώρος Δωδώνης: 26510-82287
Life without music is a mistake

Οι "μάχες" γίνονται στο δρόμο, όχι στο internet.


In Nomine Patri, et Filii et Spiritus Sancti.
___________________________________


Εικόνα
Άβαταρ μέλους
aZu
Συντονιστής
 
Δημοσιεύσεις: 497
Εγγραφή: 21:44 pm 03 06 2007
Τοποθεσία: Αθήνα - Δερβιτσιάνη

Επιστροφή στο Αποδράσεις, χόμπι, διακοπές

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες


Μέλη σε σύνδεση

Συνολικά υπάρχουν 2 μέλη συνδεδεμένα: 0 εγγεγραμμένο, 0 κανένας με απόκρυψη και 2 επισκέπτες (με βάση ενεργά μέλη που έχουν συνδεθεί τα τελευταία 5 λεπτά)
Περισσότερα μέλη σε σύνδεση 342 την 02:14 am 20 11 2019

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες

Login Form