οι παραδοσιακοί χοροί στη Δερόπολη
Το ίδιο θέμα έθιξα και σε άλλο φόρουμ του χώρου μας αλλά νομίζω πως εδώ ίσος να υπάρχουν μέλη που ενδιαφέρονται και γνωρίζουν, ώστε να ανταλλάξουμε τις γνώσεις επί του θέματος. Υπάρχει ακόμα χρόνος ώστε από τους παλαιούς να μάθουμε πάρα πολλά για το μερίδιο αυτό της παράδοσης.
Εσείς τι λέτε;
Στέκει ότι οι παραδοσιακοί χοροί στη Δερόπολη προέρχονται αρχικά από τους τραγουδιστούς χορευτικούς που στην πορεία συνοδευτήκαν από το κλαρίνο το οποίο δυναμώνει την εμφάνιση του από τις αρχές του 20 αιώνα ;
Είναι σίγουρο ότι τα πρώτα συγκροτήματα βιολιτζήδων προερχόταν από τα χωριά του Πωγωνιού ενώ οι ξακουστοί κλαριντζήδες της Δεροπολης όπως Κυριάκης ο Κωστας Μαργαρίτης ο Γιώργο Μάστορας ο Γκίζας και άλλοι, έμαθαν από εκεί και ο καθένας είχε δημιουργήσει το προσωπικό του προφίλ. Οι νέοι κλαρινοπαιχτες προσπαθούσαν να κλέβουν κρυφά την τέχνη γιατί ήταν αδύνατον να τους έδειχναν. Αναμεταξύ τους υπήρχε μεγάλος ανταγωνισμός.
Συνήθως αρχικά παίζανε τα βαριά πωγωνια σε μονό δάχτυλο και ντέφι βαρύ. Με το πέρασμα του χρόνου εξελιχτήκαν σε διπλό δαχτυλιές ενώ άρχισαν να εμφανίζονται και οι πεταχτοί χοροί όπως ο "Κώνσταντας", τα "παλιόζαγόρια", ο "τσακιστός" και άλλοι. Αμέσως μετά τον πεταχτό χορό, το κλαρίνο έπαιζε το βαρύ πωγωνι του Φίλιππα Ρουντα και η νύφη έμπαινε στο χορό. Από τότε κατακυρώθηκε στη Ριζα και Δεροπολη ως "ο χορός της νύφης".
Το καμαρωμα και το δάκρυ της ήταν το έπαινο της σεμνής και ταπεινής νύφης όπως το ήθελε η παράδοση. Φρόντιζε να μην ακουστούν τα φλουριά που είχε στη κεφαλή, ενώ το χαμόγελο απουσίαζε από την ημέρα της πέμπτης που έφτιαχναν το γιουκι.
Υπάρχουν ομολογίες πως τους πεταχτούς χορούς στη Δερόπολη τους φέρανε από το Πωγώνι οι Άνω Πισκοπιανοί . Τους έχουν για καμάρι και το μεγαλύτερο ποσοστό τους πατροπαράδοτα είναι χορευταράδες.
Από την Επισκοπή οι χοροί αυτοί πέρασαν και πέραν στην Δεροπολη στους Βουλιαράτες και σιγά σιγά απλωθήκαν και στα υπόλοιπα χωριά με τελευταία. την κάτω Δεροπολη. Ο χορός σε γάμο η σε πανηγύρι του χωριού πάντα ξεκινούσε με τους άντρες που ο καθένας κατά προτίμηση είχε τον δικό του πεταχτό χορό θέλοντας να δείξουν την δεξιοτεχνία τους και εδώ, όπως συνήθιζαν και σε άλλες μορφές διασκέδασης. Πάντα οι άντρες προηγούνταν του χορού και ακολουθούσαν στο τέλος οι γυναίκες κρατιόντας με μαντήλι. Ηταν μεγάλη προσβολή να κρατηθεί άντρας με γυναίκα. Γι’ αυτό και στα δωμάτια του γάμου οι αντρες γλεντούσαν χόρια από τις γυναίκες.
Τα στοιχεία προέρχονται από απλούς χωριανούς που έτυχε να τα σχολιάσουμε. Μέσα από τον διάλογο μπορούμε να φέρουμε στο φως πολλές λεπτομέρειες.
Εσείς τι λέτε;
Στέκει ότι οι παραδοσιακοί χοροί στη Δερόπολη προέρχονται αρχικά από τους τραγουδιστούς χορευτικούς που στην πορεία συνοδευτήκαν από το κλαρίνο το οποίο δυναμώνει την εμφάνιση του από τις αρχές του 20 αιώνα ;
Είναι σίγουρο ότι τα πρώτα συγκροτήματα βιολιτζήδων προερχόταν από τα χωριά του Πωγωνιού ενώ οι ξακουστοί κλαριντζήδες της Δεροπολης όπως Κυριάκης ο Κωστας Μαργαρίτης ο Γιώργο Μάστορας ο Γκίζας και άλλοι, έμαθαν από εκεί και ο καθένας είχε δημιουργήσει το προσωπικό του προφίλ. Οι νέοι κλαρινοπαιχτες προσπαθούσαν να κλέβουν κρυφά την τέχνη γιατί ήταν αδύνατον να τους έδειχναν. Αναμεταξύ τους υπήρχε μεγάλος ανταγωνισμός.
Συνήθως αρχικά παίζανε τα βαριά πωγωνια σε μονό δάχτυλο και ντέφι βαρύ. Με το πέρασμα του χρόνου εξελιχτήκαν σε διπλό δαχτυλιές ενώ άρχισαν να εμφανίζονται και οι πεταχτοί χοροί όπως ο "Κώνσταντας", τα "παλιόζαγόρια", ο "τσακιστός" και άλλοι. Αμέσως μετά τον πεταχτό χορό, το κλαρίνο έπαιζε το βαρύ πωγωνι του Φίλιππα Ρουντα και η νύφη έμπαινε στο χορό. Από τότε κατακυρώθηκε στη Ριζα και Δεροπολη ως "ο χορός της νύφης".
Το καμαρωμα και το δάκρυ της ήταν το έπαινο της σεμνής και ταπεινής νύφης όπως το ήθελε η παράδοση. Φρόντιζε να μην ακουστούν τα φλουριά που είχε στη κεφαλή, ενώ το χαμόγελο απουσίαζε από την ημέρα της πέμπτης που έφτιαχναν το γιουκι.
Υπάρχουν ομολογίες πως τους πεταχτούς χορούς στη Δερόπολη τους φέρανε από το Πωγώνι οι Άνω Πισκοπιανοί . Τους έχουν για καμάρι και το μεγαλύτερο ποσοστό τους πατροπαράδοτα είναι χορευταράδες.
Από την Επισκοπή οι χοροί αυτοί πέρασαν και πέραν στην Δεροπολη στους Βουλιαράτες και σιγά σιγά απλωθήκαν και στα υπόλοιπα χωριά με τελευταία. την κάτω Δεροπολη. Ο χορός σε γάμο η σε πανηγύρι του χωριού πάντα ξεκινούσε με τους άντρες που ο καθένας κατά προτίμηση είχε τον δικό του πεταχτό χορό θέλοντας να δείξουν την δεξιοτεχνία τους και εδώ, όπως συνήθιζαν και σε άλλες μορφές διασκέδασης. Πάντα οι άντρες προηγούνταν του χορού και ακολουθούσαν στο τέλος οι γυναίκες κρατιόντας με μαντήλι. Ηταν μεγάλη προσβολή να κρατηθεί άντρας με γυναίκα. Γι’ αυτό και στα δωμάτια του γάμου οι αντρες γλεντούσαν χόρια από τις γυναίκες.
Τα στοιχεία προέρχονται από απλούς χωριανούς που έτυχε να τα σχολιάσουμε. Μέσα από τον διάλογο μπορούμε να φέρουμε στο φως πολλές λεπτομέρειες.


