Τώρα είναι 12:19 pm 28 03 2024

Ελληνικό Σύστημα Έρευνας και Τεχνολογίας ή μια ουτοπία;!;

Συντονιστής: Νέοι

Ελληνικό Σύστημα Έρευνας και Τεχνολογίας ή μια ουτοπία;!;

Δημοσίευσηαπό Dervitsiotis » 18:11 pm 09 01 2008

Στην ενότητα καινοτομία & επιχειρηματικότητα του ICT Forum 2007. τελευταίος από τους κύριους ομιλητές εμφανίστηκε ο Γενικός Γραμματέας Έρευνας και Τεχνολογίας, Ιωάννης Τσουκαλάς. Η παρουσία του κορυφαίου στελέχους της ΓΓΕΤ, με ισχύ αντίστοιχη υπουργού, και τα όσα δήλωσε ο καθηγητής του ΑΠΘ -με την αποποίηση πως δεν εκφράζουν απαραίτητα τον φορέα που εκπροσωπεί αλλά μονάχα τον ίδιο προσωπικά- ενισχύουν περαιτέρω την αίσθηση αυτή.

1. “Η παιδεία οφείλει να είναι πρώτη, η έρευνα και η καινοτομία ακολουθούν, από τη μεταπτυχιακή εκπαίδευση και μετά.”

2. “Πανεπιστημιακό σύστημα στη χώρα δεν υπάρχει, υπάρχει ομάδα από δυνάμεις αριστείας που καταπιέζονται από άθλιους μέσους όρους.”

3. “Η τυραννία της μετριότητας και του μέσου όρου είναι και η εικόνα της χώρας γενικότερα. Η χώρα προχωρά με τις εξαιρέσεις της. Αυτό, ωστόσο, δεν είναι δυναμικό μοντέλο ανάπτυξης.”

4. “Τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι ο μοναδικός οργανισμός που γνωρίζω στον κόσμο όπου οι πελάτες συμμετέχουν άμεσα και ενεργά στη διοίκηση. Είναι σαν ο επισκέπτης ασθενής να ψηφίζει τη διοίκηση του νοσοκομείου.”

5. “Ένα σύστημα αποτελείται από τις καταστατικές εξισώσεις του, τις αρχικές και τις οριακές του συνθήκες. Στην Ελλάδα δεν έχουμε τίποτα από τα τρία. Επομένως δεν έχουμε σύστημα. Και αυτό δεν μας οδηγεί πουθενά.”

6. “Μελέτη του ΟΟΣΑ υποδεικνύει πως ένα προϊόν για να είναι βιώσιμο, πρέπει να απευθύνεται σε πληθυσμό τουλάχιστον 40 εκατομμυρίων. Από όσο γνωρίζω, είμαστε λιγότεροι. Επομένως, η εξωστρέφεια είναι μονόδρομος.”

7. “Η έρευνα και η τεχνολογία μετατρέπουν το χρήμα σε γνώση. Η καινοτομία μετατρέπει τη γνώση σε χρήμα.”

8. “Το μόνο που δεν μας λείπει είναι τα χρήματα. Το ποσό που δαπανάται για έρευνα και τεχνολογία είναι μεγαλύτερο από τις συνολικές δαπάνες για την παιδεία. Πού είναι όμως η έρευνα, πού είναι η επιχειρηματικότητα, πού είναι η τεχνολογία;”

Αναρωτιέμαι, εφόσον υπάρχει σε αυτό το επίπεδο η διαπίστωση των προβλημάτων, η βούληση για τη λύση τους και η γνώση των καλών πρακτικών, για ποιο λόγο όλα αυτά δεν μετουσιώνονται σε αποφάσεις ικανές να αναστρέψουν την υφιστάμενη κατάσταση;
Είναι τόσο σαθρό το κοινωνικό υπόστρωμα και τόσο καλά εδραιωμένη η “τυραννία του μέσου όρου” που δεν επιτρέπει την κινητικότητα, τη βάσιμη ελπίδα για ένα μέλλον με λαμπρές προοπτικές;
"Λόγια μεγάλα, ποιητικά, ανεκτέλεστα ... λόγια κοινά, κενά, «καπνός κι αθάλη»,
που ίσως διαβάζοντάς τα να με οικτίρετε, ... γελώντας και κουνώντας το κεφάλι"
Καββαδίας
Άβαταρ μέλους
Dervitsiotis
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 756
Εγγραφή: 17:00 pm 22 03 2007
Τοποθεσία: ΙΩΑΝΝΙΝΑ

Υπερπροσφορά επιστημόνων στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Δημοσίευσηαπό Dervitsiotis » 16:58 pm 10 01 2008

Υπερπροσφορά επιστημόνων στην Ευρωπαϊκή Ένωση
Η ζήτηση εξειδικευμένου προσωπικού και κατόχων διδακτορικών τίτλων έχει αυξηθεί σημαντικά, καθώς ο ρόλος της έρευνας και της γνώσης στην ανάπτυξη και τις θετικές οικονομικές επιδόσεις είναι πλέον ευρέως αναγνωρισμένος

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Eurostat, οι κάτοχοι διδακτορικού συνιστούν τις πλέον μορφωμένες ομάδες και εκείνες που μπορούν να συνεισφέρουν αποτελεσματικά στην ανάπτυξη, τη διάδοση της γνώσης, την επιστήμη και την τεχνολογία. Παρόλα αυτά, μόλις 3% των φοιτητών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ανήκαν σε κάποιο διδακτορικό πρόγραμμα, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2004 που επεξεργάστηκε στην έκθεση της η Eurostat.

Οι Έλληνες προτιμούν τη θετική κατεύθυνση
Οι φοιτητές διδακτορικού τίτλου στην Ευρώπη είναι 1,4 φορές περισσότεροι από τους αντίστοιχους στις ΗΠΑ και 7,4 φορές περισσότεροι σε σχέση με την Ιαπωνία, γεγονός που δείχνει τη σημασία που αποδίδεται στη Γηραιά Ήπειρο στις διδακτορικές σπουδές.

Περισσότεροι από το 50% των ευρωπαίων διδακτορικών φοιτητών είναι συγκεντρωμένοι στα πανεπιστήμια τριών χωρών: Της Γαλλίας, της Βρετανίας και της Ισπανίας. Στο σύνολο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης όμως, η Τσεχία, η Φινλανδία και η Αυστρία συγκεντρώνουν τους περισσότερους φοιτητές με ποσοστά 7%.

Σε ότι αφορά το επιστημονικό πεδίο του διδακτορικού, τουλάχιστον ένας στους τέσσερις φοιτητές διδακτορικού ακολουθούσαν επιστημονική ή θετική κατεύθυνση. Η αναλογία αυτή έφτανε τον έναν στους δύο φοιτητές στην Τσεχία, την Ιρλανδία και την Ελλάδα. Ειδικά σε ότι αφορά τους Έλληνες διδακτορικούς φοιτητές, περισσότεροι από το 40% επιλέγουν τη θετική κατεύθυνση για το διδακτορικό τους.

Ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζει η κατανομή ανδρών - γυναικών στα διδακτορικά προγράμματα, όπου παρατηρούνται αρκετές διαφοροποιήσεις με βάση τη χώρα. Έτσι, οι γυναίκες κάτοχοι διδακτορικού τίτλου θετικής κατεύθυνσης στο σύνολο της Ε.Ε. αντιστοιχούν στο 39,1%, με το ποσοστό σημαντικά αυξημένο σε διδακτορικά προγράμματα που έχουν να κάνουν με την υγεία και την εκπαίδευση. Σε εθνικό επίπεδο, Βουλγαρία, Λετονία και Εσθονία έχουν τα υψηλότερα ποσοστά γυναικών κατόχων διδακτορικού τίτλου, ενώ στην Κύπρο παρατηρείται το υψηλότερο ποσοστό γυναικών με διδακτορικό τίτλο θετικής κατεύθυνσης, που ξεπερνάει το 83%.

Διδακτορικό και επαγγελματική αποκατάσταση

Σε παγκόσμιο επίπεδο επικρατεί η γενική αντίληψη ότι τα άτομα με υψηλότερη μόρφωση έχουν μικρότερα ποσοστά ανεργίας σε σχέση με τις χαμηλότερου μορφωτικού επιπέδου ομάδες. Πράγματι, η έρευνα της Eurostat έδειξε ότι τα ποσοστά ανεργίας μεταξύ των κατόχων διδακτορικών τίτλων σε Αυστραλία, Καναδά, Γερμανία και ΗΠΑ κυμαίνονταν το 2004 μεταξύ 2% και 4%, ενώ τα αντίστοιχα ποσοστά στο σύνολο του πληθυσμού κυμαινόταν μεταξύ 5% και 9%.

Ταυτόχρονα, διαφορές εντοπίζονται στα ποσοστά ανεργίας ανδρών και γυναικών κατόχων διδακτορικών, με τις γυναίκες να έχουν διπλάσια σχεδόν ποσοστά ανεργίας στη Γερμανία.

Τέλος, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον το ότι περίπου 15% των κατόχων διδακτορικού σε Γερμανία και Καναδά, απασχολούνται σε θέσεις που δεν έχουν άμεση σχέση με το αντικείμενο των σπουδών τους, κάτι που, όπως αναφέρει το κείμενο της Eurostat, πιθανότατα οφείλεται στον αυξημένο αριθμό κατόχων διδακτορικού.

Η έκθεση της Eurostat
http://sup.kathimerini.gr/xtra/media/fi ... 060108.pdf

http://www.kathimerini.gr
"Λόγια μεγάλα, ποιητικά, ανεκτέλεστα ... λόγια κοινά, κενά, «καπνός κι αθάλη»,
που ίσως διαβάζοντάς τα να με οικτίρετε, ... γελώντας και κουνώντας το κεφάλι"
Καββαδίας
Άβαταρ μέλους
Dervitsiotis
Τακτικό μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 756
Εγγραφή: 17:00 pm 22 03 2007
Τοποθεσία: ΙΩΑΝΝΙΝΑ


Επιστροφή στο Επιστήμη & Τεχνολογία

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 4 επισκέπτες

cron

Μέλη σε σύνδεση

Συνολικά υπάρχουν 4 μέλη συνδεδεμένα: 0 εγγεγραμμένο, 0 κανένας με απόκρυψη και 4 επισκέπτες (με βάση ενεργά μέλη που έχουν συνδεθεί τα τελευταία 5 λεπτά)
Περισσότερα μέλη σε σύνδεση 342 την 02:14 am 20 11 2019

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 4 επισκέπτες

Login Form