Σημάδια κορεσμού στο Facebook

Σε τροχιά υποχρεωτικής «ωρίμανσης» εισέρχεται η αγορά των site κοινωνικής δικτύωσης, η οποία αρχίζει να παρουσιάζει τα πρώτα σημάδια κορεσμού.
Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, ωστόσο, η υποχώρηση των χρηστών που καταγράφηκε κατά τον πρώτο μήνα του έτους δεν σηματοδοτεί τη μείωση του ενδιαφέροντος των χρηστών, καθώς τα εν λόγω site εξακολουθούν να αποτελούν την τελευταία «online μανία» - ιδιαίτερα για τη νεολαία, αλλά μία αναγκαστική μετάβαση των ιστοσελίδων του είδους σε πιο εξειδικευμένες υπηρεσίες.
Σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσε η εταιρεία μετρήσεων επισκεψιμότητας στο Internet, Nielsen Online, τον Ιανουάριο οι χρήστες του Facebook, της υπηρεσίας που πρωτοστατεί στην αγορά αυτή, κατέγραψαν μείωση για πρώτη φορά από τον Ιούλιο του 2006, οπότε και άρχισαν οι σχετικές μετρήσεις.
Οπως προκύπτει από τις μετρήσεις της Nielsen Online, τον περασμένο Ιανουάριο οι χρήστες του Facebook στη Μεγάλη Βρετανία ανήλθαν σε 8,5 εκατ., έναντι 8,9 εκατ. τον Δεκέμβριο του 2007, σημειώνοντας μείωση της τάξεως του 5%.
Την ίδια περίοδο, υποχώρηση σημειώθηκε και στους χρήστες των δύο βασικών ανταγωνιστών του Facebook, των εξίσου δημοφιλών υπηρεσιών MySpace και Bebo, κατά 5% και 2%.
Οι αναλυτές της Nielsen Online επισημαίνουν ότι η νέα αυτή τάση είναι αναμενόμενη, καθώς οι υπηρεσίες του είδους κατέγραφαν ασύλληπτους ρυθμούς ανάπτυξης στη διάρκεια της τελευταίας διετίας οι οποίοι θα ήταν δύσκολο να διατηρηθούν.
Ειδικά στην περίπτωση του Facebook αξίζει να σημειωθεί ότι η αύξηση των χρηστών του σε σχέση με ένα χρόνο πριν αγγίζει το «εξωπραγματικό» 712%.
Ωστόσο, οι αναλυτές της εταιρείας προειδοποιούν ότι πλέον διαμορφώνεται μία νέα κατάσταση στην αγορά, η οποία θα ευνοεί τις εξειδικευμένες υπηρεσίες του είδους, σε θέματα όπως ταξίδια, μουσική, θέματα υγείας, κ.λπ.
Το γεγονός αυτό αποδεικνύεται και από τις τελευταίες μετρήσεις, σύμφωνα με τις οποίες εξειδικευμένα και εναλλακτικά νέα site παρουσίασαν αύξηση των χρηστών τους.
Μέσα σε τέσσερα χρόνια λειτουργίας το Facebook, δημιούργημα του 23χρονου φοιτητή Μαρκ Ζούκερμπεργκ, αριθμεί περισσότερα από 50 εκατ. χρήστες σε όλο τον κόσμο, με την αξία του να υπολογίζεται στα 15 δισ. δολάρια.
Η υπηρεσία είναι πλέον εξαιρετικά δημοφιλής και στην Ελλάδα αριθμώντας δεκάδες χιλιάδες προφίλ Ελλήνων χρηστών.
Τον περασμένο Οκτώβριο, η Microsoft απέκτησε το 1,6% της εταιρείας έναντι του ποσού των 240 εκατ. δολαρίων. Νωρίτερα, το Facebook είχε απορρίψει πρόταση εξαγοράς, ύψους 1 δισ. δολαρίων, της Yahoo.
Παναγιώτης Παπαϊωάννου